Zodra illustrator Yves De Ridder in de nieuwsbrief van Cultuurloket las dat je er voortaan ook crisisbegeleiding kon krijgen, schreef hij zich in. ‘Vooral de eerste lockdown in het voorjaar heeft veel impact gehad op mijn werk’, zegt hij. ‘Opeens kreeg ik geen opdrachten meer. Niets. De schrik voor de toekomst zat er toen goed in.’

‘Je mag niet onderschatten wat de coronacrisis met de economie heeft gedaan’, vindt Yves. ‘Ik werk vooral voor de evenementensector, ik maak bijvoorbeeld grafisch materiaal voor beurzen. Dat viel allemaal weg. De paniek was tamelijk compleet.’ De illustrator benadrukt dat hij vrij snel een beroep kon doen op de steunmaatregelen van de Vlaamse en federale overheden. ‘Ik viel dus niet uit de boot, zoals veel anderen in onze sector. Zonder die steun had ik mijn beroep moeten opgeven, dan was het gewoon niet gelukt.’ Vanaf de zomer begonnen de opdrachten druppelsgewijs terug te komen, maar er was ook veel dat weg was en weg bleef, want live events bleven grotendeels uit. Er moest dus iets gebeuren, besefte hij. En dus vulde hij het contactformulier voor crisisbegeleiding in.

Vinger op de wonde

Cultuurloket bracht hem in contact met expert businessplanning Pieter Smeets. ‘De eerste sessie was heel aftastend’, vertelt Yves. ‘Hij wilde vooral informatie over mijn werk: wat doe ik zoal en voor wie? Daaruit bleek dat ik vooral voor twee doelgroepen werk: de professionele dienstverleners zoals reclamebureaus en evenementen, en de KMO’s. Die twee groepen moet ik dus zien te bereiken, zodat ze weten dat ik wel degelijk aan de slag ben.’ Logischer kan nauwelijks, maar toch legde Pieter Smeets met zijn vragen en analyses de vinger op de wonde.

'Mijn grootste bekommernis is goed werk leveren. Met mijn werk actief zichtbaar maken en aan de man brengen was ik vroeger nooit echt bezig.’ Werk creëert werk, en dus wandelde Yves zoals zoveel creatieve freelancers van de ene opdracht naar de volgende. Tot dat mechanisme dus volledig in elkaar stuikte. ‘En op dat vlak heeft Pieter me echt geholpen. Veelal ging het om eenvoudige, maar essentiële dingen. Dit klinkt misschien raar, maar ik had bijvoorbeeld nog geen aparte Facebookpagina voor mijn grafisch bedrijfje. Maak er eens eentje aan en zie wat dat doet, raadde hij me aan. En stuur eens een gerichte advertentie uit naar je doelgroep.’ Het effect was duidelijk: de Facebookpagina genereerde meteen meer verkeer op zijn website.

Ook die website zelf pakte Yves op advies van Pieter eens stevig aan. Hij maakte zijn teksten toegankelijker en meer op maat van de doelgroep. Visueel haalde hij bepaalde elementen meer naar de voorgrond, andere schoven wat meer naar achter. Hij plaatste voortaan een wekelijkse blogpost en activeerde een webshop. ‘Technisch was er voordien helemaal niets mis met mijn site, maar nu merk ik dat er meer bezoekers komen én dat ze langer op mijn site blijven hangen. Binnenkort heb ik mijn finale sessie met Pieter. Het traject is dan misschien afgerond, maar ik ben vast van plan om te blijven doorgaan met de tips die hij me heeft gegeven. Het is een project waar ik aan kan blijven sleutelen.’

Geen wondermiddel

Natuurlijk zijn een goede website en social media geen wondermiddelen die elk probleem met een vingerknip laten verdwijnen. ‘Maar ze helpen wel degelijk om je publiek te bereiken. Dat is me nu wel duidelijk’, zegt Yves. ‘Mijn haat-liefderelatie met sociale media zal wellicht altijd een beetje blijven, maar ik wil in de toekomst mijn werk kunnen blijven doen en er mijn geld mee verdienen, en dat lukt alleen als ik voldoende promotie maak voor mezelf. Als niemand je vindt, kan niemand je opdrachten geven.’

Middellange termijn

Vervolgens maakte Yves een lijst met eerdere opdrachtgevers. Hun liet hij weten dat hij nog steeds beschikbaar is. Daarnaast zocht hij nieuwe opdrachtgevers, aan wie hij klaar en duidelijk liet weten wat hij voor hen kon betekenen. ‘Daar is al een en ander uit voortgekomen’, zegt hij. ‘Maar dit soort inspanningen lonen vooral op de middellange termijn. Misschien heeft een bedrijf nu niemand nodig, maar rinkelt er over twee maanden wel een belletje: Hiervoor kunnen we Yves vragen!

Met het wegvallen van live evenementen begon Yves zich te richten op het opkomende segment van de online events. ‘Ik heb bijvoorbeeld een animatiefilmpje gemaakt voor de koepelorganisatie van fitnesscentra. Opeens werd dat bijna 400 keer gedeeld. Vroeger zou ik er nooit bij stilgestaan hebben om zo’n feit op mijn Facebookpagina te zetten. Nu doe ik het wel, waardoor ik mezelf telkens weer even in de kijker zet.’

Niet voorbij, wel beter

‘Ik heb veel aan de begeleiding gehad’, besluit Yves. ‘Het is niet zo dat Pieter me tijdens de sessies zomaar dicteerde wat ik moest doen. Maar hij bezit de gave om precies te verwoorden waar je eigenlijk mee worstelt. Er kwam enorm veel aan bod in onze gesprekken. Ik noteerde, dacht na over wat hij zei, en ging er vervolgens mee aan de slag.’ 

‘Ik kan niet zeggen dat de crisis voor mij voorbij is. De evenementensector blijft gesloten en dat voel ik.’ Maar de illustrator heeft weer geregeld drukke periodes en komt opnieuw zodanig aan de bak dat hij niet langer in aanmerking komt voor de steunmaatregelen van de overheid. ‘En daar ben ik heel blij om. Het gaat de goede kant op.’

Interview door Ines Minten

Vraag ook crisisbegeleiding aan

Met onze crisisbegeleiding zoeken we samen met jou een weg uit deze crisis en bouwen we aan een duurzaam model.

0