Wanneer is digitale innovatie aan de orde? Wat houdt het in? Is het dé uitweg voor culturele organisaties in crisis? Experte digitale innovatie Ines Vanlangendonck biedt geen wondermiddelen, wel analyses, inzichten en mogelijkheden.

Een van de experts crisisbegeleiding in het telefoonboek van Cultuurloket is Ines Vanlangendonck. Haar bedrijf Foursevens helpt bedrijven en organisaties digitaal te innoveren. Via de crisisbegeleiding van Cultuurloket zet ze zich nu dus ook in voor de cultuursector. ‘Het begrip digitale innovatie klinkt veel mensen nogal abstract en ingewikkeld in de oren. En als je zelf op zoek gaat naar digitale oplossingen kan die zoektocht inderdaad frustrerend zijn. Je loopt gemakkelijk verloren in het grote aanbod, het jargon, de opeenstapeling van Engelse termen. Het is ook lastig om in dat immense aanbod te ontdekken wat goed én betaalbaar is. Daar heb ik intussen een hele catalogus voor.’

Crisisbegeleiding

Met onze crisisbegeleiding zoeken we samen met jou een weg uit deze crisis en bouwen we aan een duurzaam model.

Langdurig

Elk gesprek rond crisisbegeleiding heeft dezelfde basis: het verhaal van de aanvrager. ‘Ik wil in de eerste plaats heel goed begrijpen wat je doet, wat je normale activiteiten zijn. Uit jouw specifieke situatie haal ik immers inspiratie om verder na te denken wat voor jou haalbaar is om online aan te bieden en vooral hoe het bij jouw werking kan passen. Ik haal geen keurslijf uit de kast waar ik iedereen zomaar in probeer te passen. Zo werkt het niet’, zegt Ines. Zeker als je mikt op duurzame oplossingen is maatwerk nodig. ‘Ik hou niet van eendagsvliegen. Ik zoek liever naar formules die langdurig succesvol kunnen zijn. Hoe jammer zou het zijn als al die nieuwe ontwikkelingen post-corona gewoon weer overboord gingen?’

Exploreren

Van overleg en repetities via Zoom en Teams over filmpjes op sociale media tot livestreaming: iedereen heeft vandaag meer met digitale toepassingen te maken dan voor corona. Je kunt dat feit vervloeken of omarmen: Ines is uiteraard voorstander van de tweede optie. ‘Sowieso zijn veel dingen voor heel veel mensen volledig nieuw. En ik merk in verscheidene sectoren dat velen zich daarom  tevreden hebben gesteld met een handvol snelle oplossingen: we vergaderen online, dat volstaat, laat ons nu maar zo goed mogelijk voortwerken.’ Een gemiste kans, vindt ze. ‘Technologie biedt zoveel mogelijkheden… Het is vaak meer dan de moeite waard om die eens wat grondiger te exploreren. Ik hoop dus echt dat zo veel mogelijk mensen op zoek willen gaan naar wat zij zouden kunnen met technologie, ook als ze het op het eerste gezicht niet zien.’

Vertrouwen krijgen

Op het internet zijn alvast twee sporen mogelijk. ‘Je hebt de dingen die je live kunt doen, en de dingen die je op het net plaatst en die het publiek kan bekijken wanneer het zelf wil. Dat is dus al een eerste vraag: moet wat jij doet live gebeuren, kan het op een soort kanaal geplaatst worden, kan het een combinatie zijn?’ Een van de cliënten die bij Ines langskwam, zag aanvankelijk geen graten in een omschakeling naar een digitaal aanbod. Ze gaf workshops: die moesten absoluut live gebeuren, niet? Toch stapte ze in een digitaliseringstraject, en recent gaf ze haar eerste online workshops voor een enthousiast publiek. ‘In dit geval moesten we twee problemen oplossen’, vertelt Ines. ‘Hoe konden we haar materiaal herdenken, opdat het ook in een online format boeiend bleef? En hoe kreeg ik haar zo ver dat ze dit pad durfde in te slaan? Het kwam erop neer haar zo te begeleiden dat ze vertrouwen kreeg in de technologie. Doe je dat stap voor stap, dan kijk je op een gegeven moment verrast achterom naar het parcours dat je intussen al hebt afgelegd.’ 

Een andere cliënt, die eveneens docent, was al voor corona aan het experimenteren met digitaal lesgeven aan internationale studenten. ‘Ik heb haar website en het bestaande materiaal doorgelicht en haar advies gegeven om alles gebruiksvriendelijker te maken. Tot slot heb ik haar verscheidene handige tools getoond die nuttig konden zijn voor haar praktijk. Ook zij biedt momenteel workshops aan via Zoom, een instrument met meer mogelijkheden dan de meeste mensen denken. Die sessies registreert ze, zodat ze ze ook nadien betalend beschikbaar kan maken voor andere geïnteresseerden. Dat werkt bijvoorbeeld prima voor mensen die een Zoom-workshop overwegen, maar eerst voor een kleiner bedrag willen proeven van het aanbod.’

Meer dan een noodoplossing

We moeten technologie vooral zien als een zee van mogelijkheden. ‘Nu beschouwen we digitale toepassingen te veel als noodoplossing’, vindt Ines. Maar als je bij het noodscenario blijft, ontdek je te weinig. Digitaal gaan met je aanbod vraagt immers meer dan een simpele vertaalslag. ‘Daarom spreek ik liever van het aanbod herdenken’, zegt ze. Ga je online, dan verlies je misschien bepaalde aspecten van een livegebeuren, maar er zijn dan weer andere dingen die online net beter werken. Die sleutel vinden, daar draait het om. 

 

Ines Minten

Crisisbegeleiding

Met onze crisisbegeleiding zoeken we samen met jou een weg uit deze crisis en bouwen we aan een duurzaam model.

1