Wie is de klant van je dromen? Welk type van mensen is geïnteresseerd in de dienst die jij levert of het product dat jij verkoopt? En hoe ga je te weten komen waar jouw klant zit en waar hij warm voor loopt? 

Je ideale klant

Je probeert eigenlijk om een robotfoto of persona op te stellen van je ideale klant of klantengroepen, je geeft je klant een gezicht en een denkbeeldige naam. Een persona is een zeer gedetailleerde omschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst. 

Met behulp van persona’s creëer je ‘echte’ mensen in plaats van algemene doelgroepen die in de praktijk lastig te targeten zijn. In principe kan je voor elk klantensegment één persona opmaken. 

  • Hoe oud is je klant?  
  • Woont die eerder in de stad, op het platteland, aan zee
  • Werkt jouw klant of is het iemand met veel vrije tijd? 
  • Wat is het opleidingsniveau van je klant? 
  • Hoe groot is de koopkracht
  • Wat is het koopgedrag? Waar besteedt jouw klant geld aan? 
  • Waarom zou de klant jouw product en/of dienst kopen of verkiezen?  

Een interessante tool om je hierbij te helpen is de empathy map. Dit is een sjabloon waarmee je in de leefwereld van de klant duikt. 

Door je ideale klant een gezicht te geven en je te verplaatsen in zijn of haar schoenen, krijg je inzicht in wat jouw activiteit voor die persoon kan betekenen of welke oplossing jij kan bieden. 

Een andere tool die kan helpen om je klant te begrijpen, is de customer journey: samen met je klant reis je mee in diens aankoopproces vanaf het moment dat die heeft beslist om iets aan te kopen tot het moment dat de aankoop gebeurt. 

 

Herbekijk hier ons webinar met Erwin Van den Brande over "Creatieve samenwerkingen". Erwin wil de kunstwereld en de bedrijfswereld dichter bij elkaar brengen. Tijdens dit webinar gaan we op zoek naar hoe we deze verbinding tot stand kunnen brengen:

1