De missie of ‘mission statement’ van een onderneming is kortweg de samenvatting van wat je doet en waarom je dit doet. 

Het doet je nadenken over de verhouding tussen ‘making money or meaning’? 

Stel jezelf deze vragen en schrijf het eerste antwoord dat in je opkomt erbij.  

Er bestaat geen wetenschappelijke manier om je missie te bepalen. Een aantal vragen die kunnen helpen bij het uitklaren van je missie en visie zijn o.a. 

 

Waarom doe je dit?

Wat is jouw drijfveer om te doen wat je doet? Waar wil jij een verschil maken? Het lijkt een simpele vraag maar net daarom des te moeilijker om te beantwoorden. Waarom bestaat je organisatie en waarom doet het er toe voor anderen? ‘Voor de winst’ is hier geen correct antwoord, want winst is een gevolg van je activiteit… Jouw eigen enthousiasme en motivatie delen, kan zeker enthousiasme bij anderen opwekken. Ook bepaalde waarden die je nastreeft zijn vermeldenswaardig. 

Hoe pak je je werk aan?

Waarin onderscheid je je van anderen met deze aanpak? Wat maakt jouw werk uniek?

Wat heb je te bieden?

Wat je te bieden hebt kan een dienst zijn die je levert, een product dat je verkoopt of een combinatie van beiden. Zeker voor een startende onderneming is het erg belangrijk dat je vanaf het begin helderheid schept over je aanbod

Aan wie heb je dit te bieden?

Hoewel het verleidelijk is deze vraag te beantwoorden met ‘iedereen!’, is het verkieslijk om even stil te staan bij de markt die je wil bespelen of het publiek dat je hoopt aan te trekken.  

Verschillen in smaak, behoeftes en voor- of afkeur maken immers dat je nooit ‘iedereen’ kan warm maken voor jouw product of dienst. 

Veeleer verdient het de voorkeur om op zoek te gaan naar de ideale klant

Wat hebben die mensen daar aan?

Het aanbod van jouw onderneming kan een antwoord bieden op een bestaande behoefte van je doelgroep. Het is echter ook mogelijk dat je een nieuwe behoefte probeert te creëren of op te wekken. 

Hulp nodig?

Inspiratie om tot je missie te komen vind je onder andere bij Simon Sinek en zijn concept ‘The Golden Circle: Why – How - What’

De meeste bedrijven en organisaties vertellen hun klanten eerst en vooral wat ze doen (‘wij verkopen computers’), vervolgens hoe ze dat doen (‘met geweldige service en garantie’) en misschien ook nog waarom (‘wij willen dat uw leven geweldig wordt’). Sinek is van mening dat je toekomstige klanten vooral geïnspireerd worden door je waarom. Je waarom is je inner fire, jouw drijfveer als kunstenaar, de reden waarom je elke ochtend je bed uit springt.

Hoewel het op het eerste zicht een evidentie lijkt om deze vragen te beantwoorden, blijkt het vaak een uitdaging om dit kernachtig uit te drukken. 

Aarzel zeker niet om Cultuurloket in te schakelen als ‘sparring partner’ of klankbord.

1