De afkorting ‘SWOT’ staat voor ‘Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats’. 

De analyse volgens die parameters is een mogelijke methode om voor je onderneming een strategie uit te werken. 

Strengths & Weaknesses

De ‘Strengths’ & ‘Weaknesses’ (‘sterktes’ en ‘zwaktes’) zijn interne factoren, dus verbonden met jouw persoon/onderneming en product/dienst, die in je voordeel spelen of juist tegenwerken

Voorbeelden van Strengths: 

  • Ik kan terugblikken op een jarenlange ervaring in het veld 
  • Mijn eerste kortspeelfilm won een prijs 
  • Mijn galerie behoort tot een internationaal netwerk 
  • Ik ben niet enkel sterk in mijn vak maar kan ook behoorlijk goed organiseren 
  • … 

 

Voorbeelden van Weaknesses: 

  • Ik heb last van uitstelgedrag en kan enkel presteren onder druk 
  • Ik heb podiumvrees met soms geheugenverlies tot gevolg en moet dan improviseren buiten de partituur 
  • Ik ben bedeesd en kan niet netwerken 
  • Ik heb moeite met gezag en duld geen inmenging en al helemaal niet in mijn werk 
  • … 

Inderdaad: waar het oplijsten van je sterktes je nog een hart onder de riem kan steken, is het zeker geen pretje om alle denkbare zwaktes van je onderneming (laat staan jezelf als individu achter het geheel) in kaart te brengen. 

De bedoeling van deze tekening is echter niet dat je met je hoofd onder een tapijt gaat liggen huilen; wél dat je nadenkt hoe je van een zwakte een sterkte kan maken of hier een opportuniteit in kan vinden. 

Enkele voorbeelden: 

  • Je houdt er een atypisch time-management op na dus kan je zeer kort op de bal spelen en mooie resultaten aanbieden binnen krappe deadlines 
  • Je kan mensen enthousiast maken voor een project waar je echt in gelooft 
  • Je bent creatief en laat je niet snel uit het veld laat slaan 
  • Je bent geen praatjesmaker maar een integer ondernemer die alleen tijd investeert in echte contacten 
  • Je hebt een duidelijke eigen visie en doet er alles aan om je authenticiteit te bewaren 

Opportunities & Threats

De ‘Opportunities’ & ‘Threats’ (‘opportuniteiten’ en ‘bedreigingen) zijn externe factoren, dus verbonden met de omgeving waarbinnen je opereert. 

Voorbeelden van Opportunities: 

  • De 100e verjaardag van een belangrijk componist 
  • Er loopt elk jaar een kunstparcours door jouw stad waar je je atelier mee kan in laten opnemen 
  • Jouw event vindt plaats in de zomer en aan zee dus is er extra volk op de been 
  • Je beste vriend of vriendin is een kei in marketing en helpt je graag bij je strategie 
  • … 

Voorbeelden van Threats: 

  • Het straattheater werd al drie jaar op rij plat geregend - het weer heb je ten slotte niet in de hand! 
  • Als ik al mijn uren doorreken wordt mijn werk veel te duur 
  • Ik heb niet genoeg om mijn productiemateriaal voor te schieten 
  • Ik heb niet genoeg plaats om grote opdrachten uit te voeren 
  • … 

Ook hier is weer de bedoeling om in een bedreiging een opportuniteit te vinden

  • Kan je een sponsor vinden voor je productiemateriaal?  Een leverancier die materiaal rechtstreeks aan de klant factureert? 
  • Zijn er al drie spelers binnen zelfde niche actief? Mooi; dat betekent dat er een publiek is voor wat je doet. Misschien kan je met hen zelfs sommige kosten delen. 
  • Een gelijkaardig festival twee weekends voordien? Dat is een uitgelezen kans om publiciteit te maken voor jouw eigen event. 
  • Keer op keer regen op je outdoor event? Misschien kan je een wedstrijd uitschrijven voor je publiek wie de leukste regenfilm maakt. 

Of, om het met een gekende zegswijze uit te drukken: when life gives you lemons, make lemonade!

1