Vanaf 1 september 2021 kunnen kunstenorganisaties een aanvraag voor een meerjarige werkingssubsidie binnen het Kunstendecreet indienen.

Voor wie?

De werkingssubsidies kunnen enkel worden toegekend aan kunstenorganisaties die:

  • zich tot de Vlaamse gemeenschap richten (ook een organisatie die gevestigd is in het tweetalig gebied Brussel-Hoofdstad, kan niet tegelijkertijd ondersteund worden door zowel de Vlaamse als de Franse Gemeenschap)
  • professioneel actief zijn in een van de volgende disciplines of - een of meerdere - combinaties daarvan:
    • Beeldende kunsten, audiovisuele kunsten en fotografie
    • Podiumkunsten
    • Muziek
    • Architectuur en vormgeving
    • Transdisciplinaire en cross-sectorale kunsten

Hoe voor­be­rei­den?

Vanaf 1 september 2021 kunnen kunstenorganisaties een aanvraag voor een werkingssubsidie binnen het Kunstendecreet indienen voor één of twee beleidsperiodes (vijf of tien jaar). De uiterste indiendatum voor deze subsidieronde is 1 december 2021. Op dit moment moet het uitvoeringsbesluit bij het nieuwe Kunstendecreet nog worden goedgekeurd, maar je kan je dossier nu al voorbereiden.

Start met het lezen van de handleiding. Ze maakt je onmiddellijk wegwijs in de facetten van het aanvraagdossier en bevat alle info over de verplichte onderdelen:

Bekijk ook zeker het document met veel gestelde vragen i.v.m. de werkingssubsidies. Deze wordt voortdurend aangevuld met jullie vragen en onze antwoorden.

Hoe aan­vra­gen?

Vanaf 1 september kun je een werkingssubsidie aanvragen via de webapplicatie KIOSK

Het Departement CJM biedt je echter nu al een blik op deze digitale omgeving via de KIOSK-dummy’s. Bekijk de dummy’s samen met de handleiding:

Vragen?

Zakelijk advies

Voor vragen over de juridische, zakelijke en bedrijfseconomische kant van werken en ondernemen in cultuur kun je terecht bij Cultuurloket.

Denk daarbij aan vragen over de bestuurscode Cultuur, tewerkstelling, creatie beschermen of beschermd werk gebruiken, contracteren of verschillende vormen van aanvullende financiering voor je organisatie. Ook voor het opmaken van een goede begroting en correcte (samenwerkings)afspraken, kan je bij Cultuurloket aankloppen. Je kan heel wat info terugvinden in de kennisbank van Cultuurloket en via hun opleidingen.

Inhoudelijk advies

Voor vragen over het inhoudelijke luik kan je één van de volgende sectorspelers contacteren:

Je kunt bij deze sectorspelers terecht met vragen over het artistieke DNA van de werking in afstemming met disciplines en functies, profilering en positionering in het kunstenveld, internationalisering, inclusief en duurzaam werken, fair practices e.a. Ze fungeren graag als klankbord en denken met je mee, maar lezen geen aanvraagdossiers na.

KIOSK

Op dinsdag 27 april 2021 is de nieuwe versie van het e-loket KIOSK gelanceerd. De inlogmethode via login en paswoord is veranderd naar inloggen met Belgische eID en andere digitale sleutels. Omdat het niet mogelijk is om automatisch te migreren van een minder sterke authenticatie (login + paswoord) naar een sterke authenticatie (eID of een andere digitale sleutel) moet elke aanvrager de gebruikersrechten voor zijn vertegenwoordiger(s) opnieuw toekennen. Heb je dit nog niet gedaan? Breng dit dan zo snel mogelijk in orde, zodat je geen belangrijke deadlines mist.