Sinds ‘code geel’ gooien alle cultuur- en vrijetijdsorganisatoren hun deuren weer open. Maar volgt het publiek? Om de 'occasionele participant' te heractiveren lanceert de Vlaamse Overheid in samenwerking met VRT, de Kunstinstellingen en de socio-culturele sector de koepelcampagne ‘Beleef Weer Meer’.

Ga met je cultuurorganisatie aan de slag met de campagne om ook jouw publiek weer warm te maken!

Waarom deze campagne?

Sinds ‘code geel’ kunnen we terug onbeperkt genieten van live cultuur en vrije tijd. Niet alleen zijn de theater-, concert- en filmzalen… terug open, maar ook de actieve cultuurbeleving - via de amateurkunsten of het cultureel vrijwilligerswerk - herleeft. Toch blijkt dat zowel cultuurbezoek als actieve cultuurparticipatie slechts mondjesmaat terug op gang komt. Vooral bij een deel van de occasionele cultuurbezoekers lijkt de ‘gewoonte’ om cultuurevenementen in te plannen en tickets te boeken doorbroken.

Dit publiek kan geheractiveerd worden, door hen te herinneren aan de unieke troeven van live cultuurbeleving: de ontroering, de vervoering, de spanning, het samenzijn, … De campagne ‘Beleef Weer Meer’ wil die sluimerende herinnering heractiveren en de goesting naar cultuur- en vrijetijdsbeleving in de meest brede zin opnieuw aanwakkeren.

‘Beleef Weer Meer’ zal inzetten op de herkenbare emotie direct na het cultuurbezoek. Visueel ligt de nadruk op de blijdschap, verwondering, ontroering, extase, overgave, verbondenheid, … die een evenement teweegbrengt.

Op maat van elke achterban

De campagne wordt als koepelcampagne gelanceerd, maar via een handige toolkit kan je het campagnemateriaal aanpassen op jouw maat. ‘Beleef Weer Meer’ is aanpasbaar volgens regionale context (‘Beleef weer meer in Gent’), volgens discipline (‘Beleef weer meer in het theater’), volgens organisatie (‘Beleef weer meer in de AB’) en volgens medium (print en social).