Dead Artist Society (DAS) is een jong Antwerps streetwear-merk dat gelooft in het combineren van kunst en mode. 

Het kledingmerk, dat in juni 2018 werd opgericht door Ghalid Mettioui, biedt een platform voor beginnende talentvolle artiesten en richt zich op jongeren die op zoek zijn naar unieke ontwerpen aan een correcte prijs.

DAS brengt draagbare kunst naar de straat als onderdeel van je dagelijkse garderobe.

Kunstenaars die op zoek zijn naar een ander medium om hun kunst aan de man te brengen, maken creaties en tekeningen van hun favoriete overleden artiesten voor DAS. Deze ontwerpen worden op T-shirts, hoodies en petten gedrukt. Steeds in een gelimiteerde oplage van maximaal 1000 stuks. Elk kledingstuk bevat de handtekening van de artiest in kwestie en wordt in Portugal geproduceerd van 100% biologisch katoen. Tot nu toe heeft DAS reeds met 5 kunstenaars samengewerkt.

Gestart in bijberoep naast een voltijdse baan

Tijdens de opstart van DAS werd Ghalid geselecteerd voor een Europees begeleidingstraject: Gedurende drie weken leerde hij veel omtrent strategie, branding en productie. Bij het opmaken van de bedrijfsplannen zocht Ghalid ook de begeleiding van Cultuurloket. De eerste look en feel van het merk werd gemaakt in samenwerking met Katrien De Troch van Studio Gloria.

Ghalid doet alle fotoshoots voor DAS zelf. Ook verzorgde de ondernemer in 2018 de merchandising en kleding van de medewerkers van het Docklands festival. Sinds zijn opstart werkt Ghalid hard aan promotie en brand recognition, wat succesvol is uitgedraaid. Zanger Anderson Paak droeg toevallig de Freddie T-shirt tijdens zijn optredens in Manchester en Milaan.

" Ghalid is gestart in bijberoep naast zijn voltijdsebaan als operations manager van een data center. Daarvoor was hij al een paar jaar fotograaf als bijverdienste. De weg die reeds is afgelegd heeft Ghalid met eigen middelen gerealiseerd en inzet van zijn netwerk. Het onder de aandacht brengen van jonge kunstenaars via het merk is een mooi en belangrijk onderdeel van zijn verhaal. "

Ben Peeters - kredietconsulent Cultuurkredieten

Cultuurkrediet voor de deelname aan een kledingbeurs

Met een Cultuurkrediet kan DAS de deelname aan een kledingbeurs voorfinancieren om retailers en distributeurs te overtuigen van het merk en wat extra werkkapitaal voor de productie van de Herfst/Winter collectie. Vanaf september 2019 hangt de kledinglijn van DAS in de winkelrekken. De kleding, dat is ontworpen in samenwerking met verschillende kunstenaars, is te vinden bij winkels zoals Mr. Ego in het centrum van Brussel, bij LNFA in Berlijn en Limeme in Zwitserland. Natuurlijk is de kleding ook online te verkrijgen.

Neem een kijkje op de website en webshop van DAS en het Instagram account voor een overzicht van de reeds uitgebrachte stukken (vooral T-shirts) en de samenwerkingen met de kunstenaars. De collectie voor de zomer 2020 (Lente/Zomer) wordt in juli in Berlijn voorgesteld.     

Cultuurkrediet?

Ben je ook op zoek naar financiering voor je project binnen de culturele sector? Ontdek hier meer over Cultuurkrediet. Heb je reeds een ondernemingsplan, dan kan je ook meteen een Cultuurkrediet aanvragen. Wil je hulp bij de opmaak van je ondernemingsplan? Vul ons contactformulier in. 

0