De cultuursector wordt hard geraakt door de coronacrisis. Eens te meer wordt duidelijk dat een duurzame financieringsmix van levensbelang is voor een culturele organisatie.

Een onderdeel van die financieringsmix is fondsenwerving (particulier, corporate, …). De cultuursector zet hier meer en meer op in, maar het ontbreekt vaak nog aan kennis en expertise.

Om hier verandering in te brengen zetten Fundraisers Alliance Belgium (FAB) en Cultuurloket de Expeditie Cultuurwervers op. FAB en Cultuurloket zullen hun expertise en kennis over fondsenwerving en de cultuursector samenbrengen in een expeditie van 4 (digitale) sessies.

Ga jij mee op pad met andere cultuurwerkers die zich met de financieringsmix binnen hun organisatie bezig houden? We nodigen je uit om samen met gelijkgestemden op ontdekkingstocht te gaan, naar elkaar te luisteren, te leren en te inspireren.

Expeditie Cultuurwervers is een tocht in vier etappes waarbij de reis van groot belang is. We stippelen geen strak traject uit maar gaan ook niet doelloos op pad. Samen zetten we bij het begin van de tocht voorop wat we in elke etappe willen bereiken. Deelnemers bepalen grotendeels zelf de vorm en inhoud van het traject en werken aan een gedeelde ambitie. Het eindpunt is altijd resultaatgericht.

Voor wie?

Je werkt in een (socio-)culturele organisatie en staat in voor de zakelijke kant.

Jullie doen reeds aan fondsenwerving of zijn van plan om binnen afzienbare tijd een fondsenwervingsstrategie voor de organisatie op te stellen. Je bent bereid kennis uit te wisselen met een open vizier. Co-creatie is essentieel voor het welslagen van de expeditie.

Doel van de expeditie

  • Door het persoonlijk traject komen jij en je organisatie er sterker uit.
  • Je verwerft nieuwe kennis, vaardigheden, inzichten en oplossingen voor uitdagingen.
  • Je werkt - weliswaar samen met de anderen – heel concreet aan wat er op jouw to do-lijst staat op vlak van fondsenwerving voor je organisatie.
  • Externe actoren met kennis van zaken delen hun expertise als spreker, host, klankbord.

Inhoud

Aan de hand van een bevraging tijdens de verkenningssessie van 10 december hebben we noden en behoeften kunnen detecteren en zijn we tot volgende topics gekomen:

  • Het concreet en praktisch opstarten van een fondsenwervingscampagne (opmaken van een businessplan/budgettering gekoppeld aan de uitvoering) 
  • Het structureel integreren van de aanvullende financiering zoals fondsenwerving of corporate partnerships in het businessmodel van onze organisatie zodat we dat duurzaam kunnen maken. 
  • We gaan ook verder denken dan het inzamelen van geld, meer bepaald gaan we het hebben over communitybuilding, relatiemanagement, partnerships, … 
  • We brengen goede voorbeelden en fails uit binnen- en buitenland en info over collectieve initiatieven. 
     

Welke experts schakelen we in?

  • Ilja De Coster, senior consultant fondsenwerving, met meer dan 20 jaar ervaring in fondsenwerving voor kleine en grote organisaties. Hij is momenteel directeur Donor Relationship Management and Data Strategy bij TheDonorVoice. 
  • Jeroen Brugge is Fundraising, Marketing en Communicatie consultant, met meer dan 20 jaar ervaring in fondsenwerving. 
  • Marc Mestdagh is communityexpert met meer dan 20 jaar ervaring. 
  • FAB Friends Kentaa, Koalect, iRaiser , … kunnen klanten van culturele organisaties hun ervaringen en cases rond fondsenwerving laten delen
     

Praktische info en deelnemen

  • Aantal deelnemers: maximum 20 cultuurwervers.
  • Aantal sessies: een traject bestaat uit 4 sessies van 3 uren die digitaal plaatsvinden
  • Wanneer: februari, maart, april. We starten op 21 februari en leggen de data van de volgende sessies samen vast.
  • Facilitatoren: Marc Mestdagh (community-expert en adviseurFAB) is facilitator van Expeditie Cultuurwervers. Annemie Verlinden (zakelijk consulente Cultuurloket) zal het traject mee begeleiden.

Wil je deelnemen aan de Expeditie Cultuurwervers? Stel je kandidaat via een mailtje met kort je motivatie, grootte van organisatie (aantal VTE), en ervaring in fondsenwerving. We bekijken graag samen of en hoe we jou kunnen meenemen in het traject.

 

Mail je kandidatuur naar info@cultuurloket.be voor 4 januari.

De eerste sessie vindt plaats op 11 februari 2021 (voormiddag).


De expeditie wordt aangeboden door FAB en Cultuurloket. Deelname bedraagt dankzij de ondersteuning van Cultuurloket slechts 350 euro (inc btw), ipv 907,5 euro.