Het Departement Cultuur, Jeugd en Media deed een bevraging bij zowel verenigingen als overheden met als doel de dienstverlening tussen beide makkelijker te laten verlopen.

Wat blijkt? Beide kampen ze met gelijkaardige uitdagingen en stellen ze ook gelijkaardige oplossingen voor.

Verenigingen focussen op oplossingen die hen helpen bij allerlei wettelijke en juridische verplichtingen. Verder willen zij één up-to-date overzicht van relevante diensten, zoals subsidies aanvragen of een activiteit organiseren. Ook een ‘standaardprofiel’ van hun vereniging is wenselijk, zodat ze maar één keer hun gegevens moeten opgeven i.p.v. telkens opnieuw.

Medewerkers van overheden delen deze top drie, zij het in een andere volgorde. Zij kijken voornamelijk uit naar een centrale databank voor verenigingen om gegevens eenmalig op te vragen en te delen. Ook een totaaloverzicht van de lopende productaanvragen staat hoog op hun verlanglijstje. Verder willen zij de dienstverlening optimaliseren via een volledige digitalisering van aanvraag tot en met aflevering van het product of dienst.

Bekijk de resultaten van de bevraging

Surf naar denkmee.verenigingsloket.be voor het volledige overzicht!