We interviewden Mieke en Jos van vzw Ensemble over hun matchfunding campagne.

Wat is vzw Ensemble?

In het najaar van 2020 dienden vijf Gentse organisaties samen een project in voor de tijdelijke invulling van het voormalig dierenasiel in het Citadelpark. We vonden elkaar rond gemeenschappelijke waarden als inclusief werken, creativiteit, duurzaamheid en gastvrijheid. Tegen de zomer van 2021 willen we het 100 jaar oude paviljoen omtoveren tot een krachtcentrale voor creatieve verbindingen. We hebben onze krachten verenigd in vzw Ensemble, die de site zal beheren. 

Waarom crowdfunding?

Stad Gent stelt de locatie gratis ter beschikking, maar Ensemble staat in voor het beheer, de kosten en het onderhoud. Ook de verbouwing en inrichting van repetitieruimtes, ateliers, de keuken van Café en Jardin Ensemble en het salon betalen we zelf.  

We kozen voor een crowdfunding campagne omdat we enerzijds niet op subsidies rekenden, dus een crowdfunding actie onmisbaar was om de werking van vzw Ensemble op te starten. Anderzijds omdat het ons ook een heel goede manier leek om onze community te betrekken en te vergroten. 

En waarom matchfunding?

Omdat vdk bank ons contacteerde, nog voordat onze actie op Growfunding stond. Je kan op verschillende manieren jouw matchfunding partner vinden: de partner hoort van jouw project en contacteert jou, of je hebt zelf al een partner in je hoofd en contacteert die, of je zet je actie op Growfunding en via het platform ziet een partner jouw actie en wil die met jou matchen. Bij ons is het eerste gebeurd, aangezien vdk bank over ons project had gehoord en ons liet weten dat ze interesse hadden om een project als de onze te steunen. 

Voor ons uiteraard heel interessant, aangezien de matchfunding van vdk ons project een enorme boost gaf. Vdk verhoogde de bijdrages met 20%. Voor elke 5 euro die iemand gaf, deed vdk er een euro bovenop. Een mooi blijk van vertrouwen in Ensemble, en vooral een enorme steun. Hun slogan: “Vdk bank gelooft in de kracht van buurten. Want in jouw buurt, daar woont de wereld.” Met zo’n compagnon de route gaan wij graag een eind op stap. 

Vdk bank
Printscreen van de matchfunding op Growfunding

Hoe kwamen jullie bij Growfunding terecht?

We zijn op zoek gegaan naar een lokaal crowdfundingplatform en Growfunding sprong er voor ons uit omdat ze een dynamische indruk maakten en veel van hun projecten zich op de socioculturele sector focussen. Na een eerste contact waren we volledig overtuigd, vooral door de goede opleiding en persoonlijke begeleiding die ze aanboden. Ook al is het één van de duurste platformen (ze houden 10% af van de opbrengst), hebben we toch snel beslist om voor hen te gaan.

Kan iedereen een campagne opstarten bij Growfunding?

Op zich wel. Er zijn geen specifieke vereisten waar je aan moet voldoen om je campagne via hun platform te laten verlopen. Wij waren nog niet geregistreerd als vzw toen we begonnen, dus ook dat is niet noodzakelijk. Ze kijken wel of er een match is tussen het project en hun platform. Bij ons waren ze van in het begin enthousiast omdat ze sterk zijn in non-profit socioculturele projecten.  

Hoe bereidden jullie zich voor op de campagne?

Voor we met onze campagne begonnen, kregen we een opleiding via Growfunding. Twee online workshops waar we theorie, best practices en ‘huiswerk’ kregen. Als ‘huiswerk’ moesten we bijvoorbeeld nadenken over onze rewards en ons streefbedrag. Als je al een fanbase hebt als organisatie, is het veel gemakkelijker om een bepaald bedrag op te halen. Het is een ander verhaal wanneer je met een volledig nieuw project komt en je doelgroep nog moet proberen vinden, zoals bij ons het geval was. Het was dus geen simpele oefening, dat ‘huiswerk’.  

Hoe verliep de campagne zelf?

De start verliep heel vlot: in nauwelijks twee weken zaten we al over de helft van ons streefbedrag. Growfunding raadde ons aan om de eerste weken nog niet te veel op sociale media te zetten en vooral te beginnen in ons eigen netwerk om tot een basisbedrag te komen. Onze friends and family waren heel belangrijk in deze eerste fase van de campagne. We zijn met 20 in ons team, dus als elk van ons een aantal mensen contacteerde, waren we vertrokken. En zo geschiedde.   

Na onze friends and family begonnen we de campagne breder te communiceren. Growfunding gaf ons tips mee, zoals ‘maak een filmpje over het project’ en ‘zet je team in de kijker’, maar het uitvoeren was uiteraard aan ons. We merkten snel dat een crowd- of matchfunding campagne continu werken is. Het moment dat je stopt met erover te communiceren, valt het stil. We merkten ook al snel dat we onze campagne continu moesten bijsturen. Gelukkig kregen we daarvoor hulp van Growfunding. Zo lieten ze ons in ons eerste weekend weten dat al onze rewards van 25 euro uitverkocht waren. Samen stuurden we de campagne het weekend zelf nog bij.  

Het is natuurlijk ook in hun belang dat we het streefbedrag ophaalden. Bij Growfunding (en bij vele andere platformen) is het namelijk zo dat je het bedrag pas krijgt als je jouw streefbedrag hebt opgehaald binnen de termijn dat je zelf hebt vooropgesteld. Zo niet, krijgt iedereen hun geld teruggestort. 

Ons streefbedrag was €12.000 en we wouden dit in 3 maand ophalen. Ruim een maand voor de einddatum behaalden we ons streefbedrag dankzij de steun van meer dan 150 funders. Een geslaagde crowdfunding met nog ruim een maand te gaan? Dat doet natuurlijk dromen van meer. Daarom durven we mikken op 15.000 euro om daarmee de krachten binnen Ensemble meer kansen te geven. We maakten een verlanglijstje en blijven nog een maand gaan.

Welke rol speelde jullie matchfunding partner?

Toen vdk bank ons contacteerde en we besloten om met hen in zee te gaan, stelde Growfunding een contract op met de voorwaarden voor de matching. In ruil voor hun praktische, juridische en vooral financiële steun, gaven wij vdk een aantal zaken in return. Het leek ons logisch om een rekening bij hen te openen, hun logo hier en daar te gebruiken en hen een aantal ‘clubkaarten’ te geven van ons open huis. Daarnaast speelde vdk niet echt een rol in onze matchfunding campagne. Ze mengden zich niet in de beslissingen over het streefbedrag of de rewards. Ze helpen ons vooral bij de praktische en juridische zaken, en bij de structuur van de vzw. Een toffe samenwerking, met een transparante win-win relatie. 

Matchfunding

Wat is matchfunding? Hoe werkt het? Leer er meer over in onze kennisbank.