Orson Wouters, de muzikant achter de elektronische band Transistorcake, heeft enkele hectische weken achter de rug. Met hun nummer Dansu waren Aili & Transistorcake een van de negen finalisten van StuBru’s Nieuwe Lichting 2021. ‘Het was een onverwachte, maar leuke verstoring van mijn planning’, zegt hij. Die evenwichtige planning in zijn professionele leven is nog pril. Het was een van de voornaamste aandachtspunten in het traject crisisbegeleiding dat hij bij Cultuurloket volgde.

Orson Wouters maakt eigen muziek, producet muziek voor anderen en herstelt oude synthesizers. Tot voor kort liepen die bezigheden organisch in elkaar over. Deed hij het ene, dan was hij op dat moment niet bezig met iets anders. Een simpel, maar kwetsbaar stramien. ‘Ik liet alles zijn gangetje gaan. Dan werkte ik bijvoorbeeld maanden aan een stuk aan iets, waarvan ik me plotseling kon afvragen waar het eigenlijk naar toe aan het gaan was. Dat is beangstigend, want ik wou op eigen benen staan, maar op zulke momenten was het altijd een uitdaging om mijn huur te betalen. Dus ook vóór de coronacrisis hing mijn financiële situatie al aan een zijden draadje.’

Structuur en evenwicht

De begeleiding verliep eenvoudig. Geregeld spraken Pieter en Orson af voor een videocall. ‘In het begin waren de gesprekken vooral verkennend. Ik legde Pieter uit wat ik allemaal deed. We bekeken welke onderdelen ik zelf het belangrijkst vond en welke het best geschikt waren om een inkomen te genereren.'

‘Al snel bleek dat ik veel doe vanuit een passie, zoals muziek maken. Maar net omdat ik zo gedreven ben, nemen ze soms zoveel tijd in beslag dat ze in de weg kunnen komen van activiteiten die meer geld opbrengen.’ En dus heeft Pieter Orson geholpen om een beter evenwicht in het geheel te krijgen. ‘Synthesizers repareren en restaureren is een duidelijk afgebakende activiteit. Tegenwoordig reserveer ik er bepaalde dagen per week voor, zodat het iets veel regelmatigers wordt dan voordien. Op de andere dagen kan ik dan volop bezig zijn met mijn muziek en met producen.’

Realistische prijzen

Ook de prijzen die Orson voor zijn werk vroeg, nam Pieter onder de loep. ‘Zo was de prijs die ik voor productiewerk vroeg nooit in verhouding tot de tijd die ik erin stak. Ik wou vooral aan goede muziek werken, zonder dat geld een barrière vormde. En ik had lang het gevoel dat ik meer ervaring moest opdoen, voor ik gangbare prijzen kon vragen. Pieter wees me erop dat ik toch echt te bescheiden ben geweest in die dingen: bleek dat ik soms haast voor niks werkte. Zo is het natuurlijk niet haalbaar om het te blijven doen, terwijl ik intussen toch al een behoorlijk portfolio heb.’

Met de herstellingen was iets vergelijkbaars aan de hand. Orson besefte nog te weinig hoe waardevol een bijzondere expertise is. Wat voor hem nu misschien niet méér lijkt dan een onderdeeltje vervangen, betekent voor de eigenaar van een bijzondere, oude synthesizer het verschil tussen een onbruikbare hoop schroot en een werkend, favoriet instrument.

Spiegel

‘Een expert zoals Pieter houdt je een spiegel voor. Hij doet je nadenken over dingen waar je zelf niet zo snel bij stilstaat. Vaak doe je dat niet omdat het iets is wat jou op het eerste gezicht niet bijster veel interesseert. Maar wanneer je zelf je rekeningen moet betalen, worden ze ineens wel ontzettend belangrijk.’ 

Je krijgt cruciale feedback op je zakelijke aanpak en krijgt instrumenten aangereikt om die aanpak werk- én leefbaar te maken. ‘Ik zal de dingen die ik uit de begeleiding heb opgestoken niet snel vergeten’, zegt Orson. ‘Vroeger had ik er gewoon geen oog voor, en dat is nu anders. Ik neem geregeld tijd om mijn planning en prijzen te bekijken, maar ook om na te denken over waar ik over vijf jaar graag zou staan. Ook dat helpt je de juiste beslissingen te nemen.’ 

‘Ik raad de crisisbegeleiding van Cultuurloket zeer zeker aan anderen aan, want ik zie rondom me veel muzikanten die op een vergelijkbare chaotische manier van bezigheid naar bezigheid gaan. Als muzikant kun je nauwelijks anders dan veel dingen combineren. Maar het zou velen vooruit helpen als ze ook eens wat aandachtiger naar de zakelijke kant van hun werk keken. Het geeft je een veel groter gevoel van controle over al wat je doet.’

 

Artikel door Ines Minten
Foto door Aljocha Hamerlynck

Vraag ook crisisbegeleiding aan

Met onze crisisbegeleiding zoeken we samen met jou een weg uit deze crisis en bouwen we aan een duurzaam model.

0