We zijn ondertussen bijna 3 maand in 2022. Nog nét op tijd om terug te blikken op 2021, niet?

Cultuurloket biedt al enkele jaren zakelijke ondersteuning voor de cultuursector.

We richten ons op al wie werkt en onderneemt, als individu of als organisatie, in de kunsten, toegepaste kunsten, cultureel erfgoed, circuskunsten  en sociaal-cultureel volwassenenwerk.

De juridische en zakelijke kant van werken en ondernemen in cultuur is niet altijd evident. En het is daarover dat wij jou graag

• informeren,
  • adviseren
  • en bijscholen.

In 2021 gebeurde dit voornamelijk digitaal. In 2020 werden we ertoe verplicht en in 2021 kozen we ervoor om de digitalisering van onze dienstverlening verder door te trekken.

Benieuwd naar hoe we dat deden in 2021?
Bekijk hier het jaaroverzicht van Cultuurloket.

Informeren

Hoe gebruik je auteursrechten in de financieringsmix van je organisatie? Hoe kan een kunstenaar zich het best laten vergoeden? Mag een vennootschap met vrijwilligers werken? Zou je dat contract wel tekenen?

Bij gerichte vragen is de kans groot dat je een praktisch antwoord op onze website vindt. In onze kennisbank vind je betrouwbare, up-to-date economische en juridische informatie die relevant is voor de cultuursector.

In 2021 verschenen er drie nieuwe thema’s in onze kennisbank:

• goed bestuur
  • prijszetting
  • streaming

De zeventien bestaande thema’s werden geüpdatet of verder uitgediept, waardoor onze kennisbank nu bestaat uit twintig thema’s.

In het inspiratieluik van onze website verschenen 74 nieuwe artikels en er werden 52 tools, voorbeelddocumenten of brochures toegevoegd of geüpdatet. Zo is onder andere de zelfevaluatietool ‘Wat is je innovatiecapaciteit?’ nieuw.

Al deze nieuwe en aangepaste informatie deelden we met de cultuursector via onze verschillende communicatiekanalen:

Adviseren

Ben je op zoek naar advies op maat? Via het contactformulier kan je ons alle vragen stellen waar jij of je organisatie mee zit.

Onze consulenten nemen in de eerste plaats telefonisch contact met je op voor een kort eerste gesprek (+/- 15 minuten), op een moment dat je zelf kiest. Is er na het telefoongesprek nog nood om een bepaalde kwestie uit te diepen of samen documenten door te nemen? Dan kunnen we een afspraak maken voor een uitgebreider gesprek via videocall.

Naast ons gebruikelijk advies via telefoon of video, installeerden we in 2020 de coronalijn en onze crisisbegeleiding. Ook in 2021 konden cultuurwerkers en culturele organisaties er terecht.

Bijscholen

Over alle zakelijke thema's op onze website of in onze adviesverlening organiseren we ook tal van opleidingen, zowel voor de brede sector als op maat voor scholen en andere organisaties.

Je vindt ze in onze opleidingskalender: van gratis webinars tot betalende meerdaagse opleidingen en workshops.

In 2021 organiseerden we webinars over oa. contracteren, wegwijs in auteursrechten, het kunstenaarsstatuut, touren na Brexit, verzekeringen voor culturele ondernemingen, van online community tot verdienmodel en Herstel Cultuurkrediet.

We organiseerden ook meerdaagse opleidingen, zoals oa. het lerend netwerk over internationaal werken, de meerdaagse opleiding over personeelsadministratie in een cultuurorganisatie, de expeditie cultuurwervers, onze summerschool over ondernemen in cultuur en de meerdaagse over goed bestuur binnen het nieuwe kunstendecreet.

... en in 2022?

Ondertussen zijn we bijna 3 maand in 2022 en staat er nog heel wat interessants op de planning.

Check onze website, schrijf je in voor onze nieuwsbrief of volg ons op sociale media om op de hoogte te blijven!

En de gezichten achter al deze cijfers?
Ontdek het Cultuurloket team hier.

Lees hier ons volledig jaarverslag van 2021:

Laatst gewijzigd: 04/07/2022 - 09:48

Jaarverslag 2021 Cultuurloket vzw