Checklisten die je ter hand kan nemen wanneer je afspraken maakt met iemand.
Algemene checklist
Algemeen
- Wie zijn de partijen?
- Naam, adres
- Rechtsvorm
- KBO
- Vertegenwoordiger
- Definities: specifieke termen waar je gebruik van maakt, kan je die in dit onderdeel definiëren.
- Context (preambule): korte en duidelijke omschrijving van de prestatie of het te leveren werk
Voorwerp van de overeenkomst
- Waarover maak je afspraken?
- Rechten en plichten van de partijen
Duur en einde van de overeenkomst
- Welke duur is afgesproken: bepaalde of onbepaalde duur
- Zijn er bepaalde termijnen afgesproken?
- Kan er bijgestuurd worden?
Beeïndiging
- Is opzegging mogelijk
- Wat in geval van wanprestatie
- Bemiddeling
Betalingsmodaliteiten
- Hoe wordt het werk vergoed?
- Bedragen (inclusief of exclusief btw)
- Betalingstermijn(en)
- Aard vergoeding (loon, zelfstandige, SBK,…)
- Onkosten
- Welke valuta
- Op welke wijze
- Wat bij laattijdige betaling
Varia
- Wie zorgt voor de vergunningen?
- Verzekering (burgerlijke aansprakelijkheid, ongeval, beschadiging kunstwerk, bedrag van het verzekerde voorwerp…)
Meer info 'verzekeringen'
Als je meer wilt weten over verzekering bekijk dan zeker onze webinars, maar ook onze webpagina over verzekeringen.
Checklist auteursrechten
Wanneer auteursrechten mee in de onderhandelingen spelen moet je nadenken over de volgende punten:
- Over welke rechten gaat het?
- Wat voor een type overeenkomst: licentie of een overdracht?
- Welke exploitaties?
- Periode
- Territorium
- Exclusiviteit
- Vergoeding (forfaitair bedrag, per exemplaar, % op inkomsten (bruto, netto, aftrek van welke kosten), voorschot, collectief beheer,…)
Checklist algemene voorwaarden
- Kennisname- en aanvaardingsclausule
- Interpretatieproblemen
- Aanvaarding bestelling
- Leveringsrisico
- Eigendomsvoorbehoud
- Retentierecht
- Ontbinding
- Aansprakelijkheid
- Bevoegdheidsclausule
- Overmacht
Checklist geschillen
Algemeen denk je na over de volgende punten:
- Sancties bij niet-nakoming (verbreking, schadevergoeding)
- Ontbinding in geval van faillissement of vereffening
- Toepasselijk recht, arbitrage, bevoegde rechtbank
- Overmacht
Kom je in aanraking met een inbreuk op de wetgeving inzake contracteren?
De Economische Inspectie controleert de naleving van de toepassing van het Wetboek van Economisch Recht. Kom je iets tegen waar je twijfelt of dat wel eerlijk is? Je kan een onwettelijke of oneerlijke handelspraktijk melden op: meldpunt.belgie.be.
Het geschil minnelijk beslechten?
Je probeert eerst vooraf zelf om tot een minnelijke schikking te komen met een verkoper. Kom je er toch niet uit? De consumentenombudsdienst kan je verder helpen.
Consumentenombudsdienst
NG II
Koning Albert II-laan 8 bus 1
1000 Brussel
Tel.: 02 702 52 00
Fax: 02 808 71 20
E-mail: contact@consumentenombudsdienst.be
Website: www.consumentenombudsdienst.be
Formulier voor consumenten.
Wat kan je doen bij grensoverschrijdende klachten en geschillen?
Het Europees Centrum voor de Consument biedt aan consumenten informatie en begeleiding aan bij een aankoop of een geschil met een verkoper die gevestigd is in een andere lidstaat van de Europese Unie, Noorwegen en IJsland.
Europees Centrum voor de Consument
Hollandstraat 13
1060 Brussel
Tel.: 02 542 33 46
Fax: 02 542 32 43
E-mail: info@eccbelgie.be
Website: www.eccbelgie.be
Voorbeelden van contracten
Voorbeelden van overeenkomsten die in onze kennisbank zitten, zijn onder andere:
Klik hier voor een volledig overzicht van de voorbeeldcontracten in onze kennisbank.
Wil je meer weten, bekijk zeker ook het webinar over contracteren: