Alexandra Oppo voelde al langer de nood om de manier waarop ze werkte en zich organiseerde eens grondig door te spitten met een expert ter zake. ‘Door corona werd de vraag prangender: wat ga ik doen en hoe? Wat tijdens en na deze crisis?’ De crisisbegeleiding van Cultuurloket bood haar die kans.

‘Ik voelde al langer een sterke behoefte om eens intensief met iemand samen te zitten om een aantal professionele zaken in detail door te spreken. Die gelegenheid had zich nog nooit voorgedaan’, vertelt actrice en zangeres Alexandra Oppo. ‘Dus toen ik over de crisisbegeleiding las, heb ik meteen gevraagd of ik ervoor in aanmerking kwam.’

‘Ik ben erg creatief, maar minder praktisch aangelegd’, zegt Alexandra. ‘Ik leg altijd een veelheid aan ideeën op tafel, zie overal mogelijkheden, maar kies niet zo snel.’ Als eerste stap in het traject liet crisisbegeleider Tijs Vastesaeger die veelheid helemaal over zich heen komen. ‘Ik heb het gevoel dat hij me mijn proces heeft gelaten en me zelf heeft laten inzien wat voor mij de beste keuzes waren. Dat was al tof. Tegelijk is hij een keigoede strateeg en denker, die met al zijn praktische vragen en tips mijn denkproces heel hard ondersteund heeft.’ 

Spervuur

Op het spervuur van ideeën, kwam dus een spervuur van vragen als antwoord: hoe zou je dit idee concreet kunnen maken? Wat heb je daarvoor nodig? Met dat idee kun je misschien naar die locatie trekken. Dat soort muziek kan misschien wel in die studio opgenomen worden. Die persoon zou je hier eventueel mee kunnen helpen. Om dit te realiseren heb je een busje nodig, waar ga je dat halen? ‘Zo gaf Tijs al mijn dromerige ideeën een heel praktische realiteit.’ 

In de loop van het traject besefte Alexandra zelf hoe onmogelijk het was om met al haar ideeën tegelijk aan de slag te gaan. Maar geleidelijk kwamen twee ervan wat meer bovendrijven, en dus besloot ze zich daar meer op toe te leggen. ‘Eerst concentreerden we ons op een Schubertproject dat ik graag wil doen, en dat we samen wat meer in detail hebben uitgewerkt.’ Op elk ding dat Alexandra aanhaalde, repliceerde Tijs: Oké, en hoe denk je dat te doen? Met wie ga je werken? Wie kan coproduceren? Wat gaat het kosten? Hoe stellen we er een  begroting voor op? ‘Dat heb ik dus allemaal van hem geleerd. En hoewel ik er in de ronde van september nog geen projectsubsidie voor heb gekregen, is het wel iets dat wel klaar ligt om weer op te pakken. Ik wil er de feedback van de commissie nog in verwerken en dan kan ik het op een gepast moment opnieuw indienen.’

Ook het werk dat Alexandra met Tijs heeft verricht rond ideeën waar ze momenteel niet mee verder gaat, beschouwt ze allerminst als verloren werk. ‘Het is allemaal informatie en kennis die ik op de plank heb liggen en waar ik in de toekomst van kan plukken.’

Respect voor eigen werk

Een tweede project waar ze zich met Tijs over heeft gebogen, brengt alle artistieke ervaring die ze de afgelopen jaren heeft opgedaan samen. Een tijd lang werkte Alexandra vooral voor tv en film, daarna sloeg ze wat meer de weg van het theater en het muziektheater in. Nu gaat ze aan de slag met éénzelfde bronmateriaal, waar dan drie verschillende resultaten uit zullen komen. ‘Ik maak een live-voorstelling, een EP op vinyl en een crossover tussen film en video.’ Hoewel ze dezelfde wortels hebben, staan ze als resultaat los van elkaar. 

Het afgelopen jaar hield de vluchtigheid van theater en livemuziek haar heel erg bezig. ‘Wie je stuk of concert gezien heeft, heeft het gezien, de rest niet. En na afloop is het weg. Dat is natuurlijk het mooie van podiumkunsten, maar toch vroeg ik me steeds vaker af hoe ik mijn werk beter zou kunnen repertoriëren. Het heeft ook te maken met respect voor je eigen werk, vind ik.’ En dus gingen de gesprekken met Tijs ook over zulke onderwerpen: hoe kon ze haar ervaring met film en tv inzetten om haar podiumwerk beter te bewaren? Hoe kun je je werk digitaliseren en hoe bereik je online een breder publiek? ‘Ik wil die verschillende takken van mijn expertise graag blijven mengen en inzetten, zodat er nieuwe, meer tastbare en blijvende vormen van podiumkunsten ontstaan.’

Concreet en praktisch

‘Dé grote meerwaarde van het traject vind ik dat je tien uur lang op de aanwezigheid kunt rekenen van een goede, bekwame strateeg die de realiteit van onze sector kent, die naar je luistert en met je meedenkt. Tijs fungeerde als een zakelijk, strategisch én creatief klankbord. Ik ben ervan overtuigd dat ik er ook in de toekomst nog veel aan zal hebben. Ik denk nu concreter en praktischer dan ooit.’

 

Interview door Ines Minten
Foto door Lynn S.K.

Vraag ook crisisbegeleiding aan

Met onze crisisbegeleiding zoeken we samen met jou een weg uit deze crisis en bouwen we aan een duurzaam model.