Waar zit je doelgroep online?

Online research doen

Door online marktonderzoek te doen, zoek je antwoorden op de volgende 3 vragen:

  1. Wie is (mogelijk) geïnteresseerd in wat je doet?
  2. Wat zijn hun online activiteiten?
  3. Waar zijn ze naar op zoek?

In welke digitale kanalen kan je het best zien waar ze naar op zoek zijn? Welke tools gebruik je voor online marktonderzoek? Die van de platformen zelf. Google, Facebook, Twitter, LinkedIn: allemaal hebben ze in één of andere vorm deze twee features:

  1. Trending topics en hashtags
  2. Een interne Zoekfunctie

Ook handig: https://answerthepublic.com/

Journalisten en online influencers

Het ecosysteem rond jouw onderneming draait vooral rond je klanten, leveranciers, eventueel personeel, en concurrenten. Maar ook buiten je vertrouwde cirkel zijn er partijen die een belangrijke impact hebben op wat je doet. En journalisten, vooral die van de vakpers, horen daar zeker bij.

Beschouw journalisten als onderdeel van je Public Relations. En daarin is vooral de Relations het sleutelwoord. Gebruik je marktonderzoek om na te gaan wat de namen zijn van de journalisten die relevant zijn voor wat je doet. Gebruik social media om een connectie met hen te maken. Leer van hun posts en reacties. Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen.

Af en toe zijn ze op zoek naar een bepaald profiel of naar een bepaalde invalshoek. Bezorg hen dan, belangeloos, namen of concepten die hen echt vooruithelpen. Als de tijd komt dat jij iets te melden hebt, is de kans groter dat ze oprecht interesse tonen voor wat je doet.

Hetzelfde geldt voor online influencers: volg ze om hun persoonlijke stijl te leren kennen. Bezorg hen af en toe klein extraatje, zoals een gratis ticket voor de première, een t-shirt uit je merchandisingreeks, of een gratis portret. Public Relations. Kijk vooral ook naar het aantal reacties op hun posts. Liggen die laag? Dat kan een indicatie zijn dat de influencer weinig waardevolle volgers heeft, of zelfs nepvolgers heeft aangekocht. Als je puur voor volume wil gaan, kan je beter gewoon adverteren.

Conclusie: Public Relations kan je vandaag zelf onderhouden. Focus op het opbouwen van een waardevolle relatie met externe partijen die mogelijk een grote impact hebben op jouw onderneming. Met name

  1. journalisten en
  2. online influencers.

Doel van je marktonderzoek is om hen te leren kennen én dat ze jou leren kennen lang voordat je hen aanklampt met een persbericht.

Waarom je nooit je concurrent mag na-apen

Laat je niet opjagen door “ja maar, de concurrent heeft al 10,000 followers op instagram dus wij moeten daar ook zitten.” Want misschien is instragram niet de juiste plek voor jou. En het is niet uitgesloten dat je concurrent ook maar gokt op wat hun onderneming doet groeien en wat niet.

Hier alvast de tips uit de video:

  1. Gebruik een tool als Google News Alerts om je concurrent te bestuderen. https://www.google.com/alerts
  2. Schrijf je in op hun nieuwsbrief en volg hen op social media.
  3. En focus op je waardige tegenstanders.

Je grote doel is om zo lang mogelijk mee te blijven draaien.

Jouw 4 soorten klanten

De 4N-strategie is handig bij het definiëren van je doelgroepen, of het verdelen van je beschikbare budget. Wat er voor jou Now, Next, New en Not is bepaalt ook welke kanalen en taktieken je gaat gebruiken in je marketingaanpak.

  1. [NOW - 70% van je energie en budget] Maak ik er mijn bestaande klanten of achterban gelukkig mee? Als je al een tijdje bestaat en je klanten goed kent, is dit je marketingstrategie: je klanten happy houden, zodat ze klant blijven en je misschien zelfs gaan aanbevelen bij anderen.
  2. [NEXT - 20% van je energie en budget] Helpt het mij om de doelgroep waar ik het meest potentieel in zie, uit te breiden? Is er een kleine groep onder je klanten waar je veel groeipotentieel in ziet? Dan is dit de ideale basis voor jouw marketing en promotie.
  3. [NEW - 10% van je energie en budget] Is het voor jou een veilige omgeving om te experimenteren? Heb je zin in experimenteren en vernieuwen? Doe dit vooral nooit met je bestaande klanten! Baken je experiment af in de tijd en doe het ergens waar het kan en mag. Staar je niet blind op de resultaten, maar op wat je hebt geleerd.
  4. [NOT - 0% van je energie en budget] Welk soort klanten ga je bewust links laten liggen?

Vergeet ook niet te omschrijven welke soort klanten je niet gaat aanspreken. Dan kom je niet in de verleiding om daar energie aan te verliezen.

Keuze van digitale kanalen

Als het goed is weet je uit je marktonderzoek waar jouw ideale klanten online uithangen. Je weet waar ze mee bezig zijn, en je begint al een idee te krijgen van efficiënte manieren om onder hun aandacht te komen. Maar op welke digitale kanalen doe je dat?

Kies er drie en doe ze goed. De keuze voor de drie digitale kanalen waar je op gaat focussen hangt af van een viertal factoren: 

  1. impact op jouw doelgroep,
  2. snelheid waarmee je van start kan gaan,
  3. gebruiksgemak om het zelf te onderhouden, en
  4. het budget dat je hiervoor gaat moeten uittrekken.