De opportuniteiten van de digitale markt.

Oude verdienmodellen versus de komst van een digitale markt

Digitalisering heeft enkele oude verdienmodellen in de creatieve sector overhoop gehaald.

Het abonnementsmodel. Hoe kun je daar als artiest of creatieveling je voordeel mee doen?

Het is waar dat je niet kan opboksen tegen de verdienmodellen achter Facebook, YouTube of Google. Maar er is één groot voordeel: je kan, als je wil, rechtstreeks naar je publiek of je klanten gaan, dus zonder tussenpartijen zoals concertorganisators, TV zenders of galerijen.

Zie het als een opportuniteit om rechtstreeks eigen werk bekend te maken, te promoten of te verkopen. . Het is hard werk, en het vraagt wat moed in het begin, maar je bent niet langer afhankelijk van een “middle man” en je kunt zelf iets opbouwen. Creatieve diensten waarvoor mensen met plezier 5 of 50 euro per maand betalen. 

Spotify en andere streamingplatformen

Binnen sommige creatieve disciplines bestaan betalende streamingplatformen. Zijn deze interessant voor jou? Wat kost het jou om erop te komen en hoeveel brengt het op?

Spotify is een typische tweezijdige marktplaats waar zowel artiesten als muziekfans van profiteren. Momenteel is bijna 90% van de inkomsten van Spotify gebaseerd op premiumlidmaatschappen. Om muziek te mogen streamen, heeft Spotify de toelating nodig van de platenfirma’s, muziekuitgevers en andere rechthebbenden. In ruil daarvoor betalen ze 70% van hun opbrengst uit aan de muziekindustrie. Het grootste deel daarvan gaat naar de platenlabels, die op hun beurt de artiesten uitbetalen volgens het percentage dat in het platencontract werd afgesproken.

Nog steeds het oude model, maar dan aangepast aan de nieuwe realiteit. Hoe meer gebruikers betalen voor een Spotify-abonnement, hoe beter dus voor de platenfirma’s. En ook hoe beter voor de artiesten, want er is eindelijk weer budget om die artiesten te ontwikkelen en te omkaderen Dat verklaart waarom muzieklabels zo blij zijn met het streamingmodel: ze blijven nog steeds comfortabel tussen de artiest en de muziekfans zitten.

Spotify betaalt degene die de rechten op een nummer heeft, van $ 0,006 tot $ 0,0084 per keer dat een song gespeeld wordt. En wie heeft de rechten op het nummer? Gewoonlijk een mix van platenlabel, producers, artiesten en songwriters, wat betekent dat de centen moeten worden verdeeld tussen veel partijen. Als je al een bekende en goed verkopende artiest bent, kan je op die manier dus inderdaad geld verdienen met je hits.

Voor beginnende artiesten ligt het anders: Spotify is voor hen niet een money maker, maar een manier om bekend te worden bij een groot, wereldwijd publiek van muziekliefhebbers. Tools als United Masters helpen om je grootste fans op streaming platformen te identificeren en om ze te bereiken met bijvoorbeeld ticket info of reclame voor je nieuwste plaat en merchandising. Zo kan je te weten komen hoe oud jouw fans zijn, welk geslacht ze hebben, waar ze wonen, naar welke playlists ze luisteren, etc. Daar kan je als artiest dan weer je marketingstrategie op gaan bouwen. En zelfs je livestrategie, want als je merkt dat je plots heel veel gestreamd wordt in Oost-Europa, dan is het misschien geen slecht idee om daar een kleine tournee op te zetten.’

De meeste luisteraars streamen muziek via playlists. In een belangrijke playlist met veel volgers geraken, is dan ook het belangrijkste streefdoel in het streamingtijdperk. Wereldwijd zijn er teams van curatoren die die playlists zorgvuldig samenstellen. Daarnaast zijn er ook de algoritmische playlists, die fans muziek voorstellen op basis van hun luistergedrag. Voor elk genre en elke gemoedstoestand zijn er tal van aangepaste playlists. Dat is het nieuwe ecosysteem waar artiesten en hun fans elkaar vinden.’

Streaming is een mes dat langs twee kanten snijdt: het is de belangrijkste vorm van muziekconsumptie en voor artiesten een manier om een nieuw en groot publiek te bereiken. Maar de grootste uitdaging is om op te vallen in die immense bibliotheek van nummers, en daar is heel wat marketing voor nodig, of de slagkracht van een platenfirma’

Het is realistischer om Spotify te zien als een marketingplatform, waar je een kans krijgt om gevonden te worden door muziekliefhebbers van over heel de wereld. Maar er een belangrijke bron van inkomsten van maken – dat is enkel aan de populairste artiesten gegund. Is er dan echt geen manier om als muziek-artiest geld te verdienen door rechtstreeks met je publiek in contact te gaan? Ja, natuurlijk. Maar ze zijn nog niet echt bekend.

Ga bijvoorbeeld eens een kijkje nemen op fanmix.com. Deze site is een online marktplaats die artiesten en hun fans rechtstreeks met hun fans verbindt. Gaan platformen als fanmix.com uiteindelijk de rol van grote muzieklabels als tussenpartij kunnen vervangen? Of is het een goedbedoeld maar naïef idee?

Online advertising en online influencers

Op sommige platformen verdien je geld met getoonde advertising op jouw websitepagina’s. Iets vergelijkbaar kan je ook doen met je YouTube-channel. Hoe gaat dat in zijn werk? En is het een goed idee om geld te verdienen met de inkomsten van banners of reclamespotjes?

Hoe verdienen online influencers meestal geld? Door zich te laten betalen voor iets wat een adverteerder niet heeft: een vertrouwensband met een heel interessante achterban, en content die er authentiek uit ziet. Dat is nog altijd veel werk: de influencers moet de juiste balans vinden tussen:

  1. Zo veel mogelijk mensen bereiken met de boodschap van de adverteerder
  2. De unieke vertrouwensband met hun volgers niet verliezen.

Veel bezoekers op je site of volgers op social media? Dan is het een beter idee om rechtstreeks met adverteerders in contact te komen in plaats van advertentienetwerken. Ga er wel van uit dat het tevreden houden van zowel de adverteerder als je volgers geen makkelijke job is

Online verkoop via Shopify of een andere webshop

Is een webshop voor jou een mogelijk verkoopskanaal? Heb je er best zelf één of sluit je aan bij grotere webshops? Welke andere manieren zijn er om online te verkopen? Wat kost het jou en vanaf wanneer brengt het op?

Als je online je werk, je creaties of je ideeën aan je klanten wil verkopen, zijn er door de band genomen twee mogelijkheden:

  1. Je hebt een eigen webshop op je site, of
  2. Je verkoopt je eindproduct of je diensten op een online marktplaats.

Online verkoop wordt alleen maar belangrijker. Je kan kiezen voor je eigen webshop, bijvoorbeeld via Shopify om rechtstreeks te verkopen via je website. Maar maak eerst de rekening of je met die pakweg 50 tot 100 euro per maand effectief tijd, geld en moeite uitspaart.

Misschien is een online formulier een snellere manier? En wat online marktplaatsen betreft: het loont zeker de moeite om hier eens mee te spelen. De investering is miniem, en je leert er in het slechtste geval veel uit.

Wat is voor jouw vakgebied de belangrijkste online marktplaats? En heb je ervaringen mee? Als die marktplaats niet bestaat, hoe zou die er dan moeten uitzien?

Crowdfunding

Crowdfunding is niet hetzelfde als bedelen. Laat dat al meteen duidelijk zijn. Het is wel een manier om mensen te bereiken die in jouw activiteit geloven en daar ook geld voor willen vrijgeven. Met crowdfundingplatformen kan je startkapitaal verzamelen. Voor welk soort projecten loont dit de moeite? Hoe pak je zoiets aan? Wat kost het om er gebruik van te maken en hoeveel kan je er mee ophalen?

Als je geld nodig hebt om je creatief project op te starten, kan het een goed idee zijn om dat op te halen via crowdfunding. De bekendste platformen zijn Kickstarter, Indiegogo, en in België: Ulule en Kiss Kiss Bank Bank. Crowdfunding werkt het best voor bedragen tussen 3.000 en 30.000 euro. Hou er rekening mee dat het soms gewoon niet lukt…

Hoe kan je economische terugval via digitale kanalen overbruggen?

“Nooit een crisis verloren laten gaan.” Gemakkelijk gezegd. Hoe ga je om met je publiek als mensen binnen moeten blijven? En hoe overbrug je de periode dat er minder of zelfs geen inkomsten zijn?

Maak van deze pauze in de economie gebruik om een aantal dingen uit te proberen waar je vroeger geen tijd voor had. Experimenteer met het geven van online live sessies en workshops. Verkoop online afgeleide producten van je creatief werk, zoals prints of merchandising. En ga online de dialoog aan met je publiek – daar dienen social media voor

Fandoms en andere online communities

Uit een recent onderzoek van Global Web Index blijkt dat 75% van de mensen die online zijn, deelnemen aan 1 of andere vorm van online community. Maar wat is dat eigenlijk, een online community? En waarom vind ik dat het de meest valabele vorm is om online geld te verdienen met wat je creëert?

Pas wanneer je kan rekenen op minstens 1.000 die-hard fans, kan je gaan nadenken over verdienmodellen zoals advertising of Patreon. Staar je dus niet blind op het aantal followers op sociale media. Werk hard om 1.000 échte fans super gelukkig te maken én te houden met wat je doet.

Hoe bouw je een tribe van 1.000 échte fans?

Je kliek, je achterban, je “tribe”: als ze met genoeg zijn, kan je er ook online geld mee verdienen. Maar duizend trouwe fans, échte fans, rond jou verzamelen: hoe doe je dat precies?