Van Facebook tot Snapchat.

Facebook, instagram, social media advertising en “dark social”

Momenteel telt Facebook wereldwijd 2,5 miljard maandelijks actieve gebruikers. Ondanks verschillende uitdagingen van de afgelopen jaren, is Facebook dus nog steeds het grootste sociale-media platform wereldwijd.

Als je een onderneming opstart of een Personal Brand van enige omvang hebt, gaat jouw publiek er waarschijnlijk van uit dat je vindbaar en aanspreekbaar bent via een Facebook Page. Bij de bekendste Facebook pages in België vinden we:

  • Tomorrowland (met meer dan 14 miljoen fans),
  • Stromae (meer dan 6 miljoen),
  • Techno Queen Charlotte de Witte (meer dan 1 miljoen).
  • Voor de rest vooral veel voetballers in de top 20…

Om de grootste te blijven, gebruikt Facebook strategische overnames. De bekendste is die van instagram, dat in 2012 door Facebook werd overgenomen voor 1 miljard dollar. In 2014 verwierf Facebook de messaging-app WhatsApp voor miljard dollar. ▪️acebook kocht virtual reality-bedrijf Oculus in 2014 voor 2 miljard dollar en augmented reality-bedrijf CTRL-Labs in 2019 voor naar schatting 500 miljoen tot 1 miljard dollar.

Waar komt al dat geld vandaan? De grootste bron van inkomsten voor Facebook zijn de advertenties op Facebook, Messenger en Instagram (voorlopig nog niet op Whatsapp, maar dat is een kwestie van tijd).

De advertentietools van het platform geven aan dat het totale bereikbare Facebook-publiek nu 1,95 miljard bedraagt, ofwel ongeveer 80 procent van de totale maandelijks actieve gebruikers. Cijfers waarvan je oren gaan suizen, maar dat is niet de reden om te kiezen voor Facebook als advertentieplatform. Dit wel:

  1. Je advertentie kan allerlei creatieve vormen aannemen. Bijvoorbeeld de video-ads zijn een leuk formaat. Een ander creatief formaat zijn de caroussels. Als je wil kan je zelf met een Bot gaan rondhangen in Facebook Messenger.
  2. Je kan haarfijn afstellen welke doelgroep je wil bereiken. Niet domweg op basis van woonplaats, geslacht en leeftijd, maar bijvoorbeeld op basis van relatiestatus en het al dan niet hebben van kinderen. Handig als je een bijvoorbeeld een dansgezelschap bent. Heel interessant zijn de lookalike audiences: Facebook-gebruikers die qua gedrag en interesses zodanig veel gemeen hebben met de doelgroep die je nu aanspreekt, dat ze waarschijnlijk ook in aanmerking komen.
  3. Facebook heeft mobiele apps voor zowat alles, maar met één ervan, de Facebook Ads Manager, kan je desnoods tijdens je rookpauze of een saaie meeting je campagne opstarten of het budget wat aanpassen.

De kans is groot dat je toch ook een Facebook Page mee moet nemen in je digitale marketing mix. Om drie redenen:

  1. Facebook is hét mainstream sociale media-platform online
  2. Je publiek verwacht allicht dat je daar vindbaar en aanspreekbaar bent
  3. Je gaat een Page nodig hebben als je ooit met Facebook en Instagram ads wil gaan adverteren Maar het kan ook zonder. Dit project, Digitaal Ondernemen in de Creatieve Sector, bestaat op Facebook enkel als Facebook Group: https://www.facebook.com/groups/56357...

Het is trouwens in Facebook Groups dat tegenwoordig de meeste activiteit plaatsvindt. Veel daarvan gebeurt in gesloten groepen, en dat brengt ons naadloos bij “dark social”. Vanop een afstand lijkt het alsof er niet zo veel bougeert op sociale media. Maar schijn bedriegt: de meeste conversaties spelen zich af in afgesloten “kliekjes”. Dat kan een Facebook Groep zijn, maar het meeste engagement vindt plaats in apps voor mobiele berichten zoals Facebook Messenger, Whatsapp en Snapchat.

Dit is 'dark social' voor de meeste marketeers, omdat ze niet weten wie wat zegt. Waar brandt dus de lamp tegenwoordig? In dark social. Wat kan je daarmee aanvangen voor je digitale marketing? Niet zo veel. De meest aantrekkelijke mogelijkheid op dit moment is adverteren (bijvoorbeeld met chatbots) in Facebook Messenger.

Als je maar 1 ding onthoudt: ja, een Facebook Page maken is een goed idee. Al is het maar omdat je dan een uitvalsbasis hebt voor je Facebook en Instagram ads. Wil je meer leren over Facebook als ondernemer? Onder de noemer “Facebook voor Business” heeft Facebook een aantal gratis cursussen die je kan volgen. https://www.facebook.com/business/learn

Google, YouTube, Google Ads en zoekmachine-optimalisatie

  1. Op het web heerst Google oppermachtig. Search Engine Optimization (SEO) is nog steeds belangrijk voor het aantrekken van bezoekers naar je site.
  2. Als je een lokaal bedrijf bent, zorg er dan voor dat je je Google Mijn Bedrijf claimt en bereid je voor op gesproken zoekopdrachten.
  3. Een how-to video op YouTube is de zekerste manier om bovenaan te komen met jouw antwoord op de reële vraag van je publiek.

Meer leren over en met de tools van Google? Google Skillshop Deze e-learningcursussen zijn ontworpen door productexperts van Google. Hiermee kan je aan je eigen tempo leren en Google-productgecertificeerd worden voor bijvoorbeeld Google Analytics en Google Ads. 👉https://skillshop.withgoogle.com/

Google Primer Google Primer is een app die beschikbaar is op zowel Android als iOS. De app biedt lessen van vijf minuten over zaken, marketing en andere categorieën om je professionele ontwikkeling te verbeteren. 👉https://play.google.com/store/apps/de... 👉https://apps.apple.com/us/app/google-...

Google Digitale Garage Online cursussen over digitale marketing, technologie en loopbaanontwikkeling 👉https://learndigital.withgoogle.com/d...

LinkedIn, de Business Gazet

Lang geleden, toen het internet nog in zwart-wit was, was LinkedIn.com de plek waar je je cv moest uploaden. Daarna kwam de tijd dat LinkedIn voor B2B was, om te netwerken. Maar vandaag is het oudste sociale-mediaplatform pas echt interessant aan het worden, in z’n rol als betrouwbare Business Gazet.

LinkedIn bestaat al sinds 2003 (!) maar als we kijken naar het LinkedIn van vandaag, dan biedt het features aan die sterk lijken op die van andere sociale media: een nieuwsfeed en een sterke voorkeur voor live video’s, polls en video’s die rechtstreeks naar LinkedIn zijn ge-upload.

Scrollen door de nieuwsfeed van LinkedIn is echt een verademing. Dat komt omdat op LinkedIn de content die je post gelinkt is aan je professionele identiteit. Mensen denken dus na voordat ze iets posten of delen, want hun huidige of toekomstige werknemer, leverancier of zakenpartner kijkt mee. Naast twitter en instagram is linkedin dus uitermate geschikt voor je personal branding.

Het Olympisch minimum is hier een goeie profielfoto – idealiter zelfs genomen door een professionele fotograaf. Vraag aan je True Fans om een aanbeveling over jou te schrijven. Geen zorgen: die worden pas zichtbaar als jij ze hebt goedgekeurd. Wie gebruikt LinkedIn? Op LinkedIn vind je vaker mannen terug dan vrouwen. Qua leeftijd ook iets ouder dan op andere platformen. En HR-verantwoordelijken, marketingprofessionals en IT-profielen zijn oververtegenwoordigd.

Maar laat die marketingprofessionals nu juist een super interessante groep zijn als je een creatieve ondernemer bent. Want zij zijn het die designers, podiumartiesten en fotografen inhuren. Zij gaan niet specifiek op zoek gaan naar jouw profiel, maar als je geregeld updates post over jouw projecten of zelfs interessant nieuws uit je vakgebied, dan fietst jouw update misschien vroeg of laat voorbij in de newsfeed van jouw toekomstige opdrachtgever.

Zelfs als je aanwezigheid online tot het minimum beperkt is, jouw naam gaat vroeg of laat gegoogeld worden. En omdat LinkedIn.com al zo lang online is (en dus een vertrouwde domeinnaam is voor Google Search), duikt het LinkedIn-profiel heel hoog op in de zoekresultaten.

In tegenstelling tot reviews en mentions in andere online media, is LinkedIn de enige plek waar je nog volledige controle hebt over wat er over jou te vinden is. Geloof me vrij: als iemand je naam intypt in Google Search is je LinkedIn profiel het beste zoekresultaat.

Samengevat: zelfs al ben je niet actief of bewust bezig met je personal branding: een compleet ingevuld LinkedIn-profiel met een professionele profielfoto is altijd een goed idee.

Is TikTok echt het Wilde Westen?

In het najaar van 2019 was het er ineens: TikTok. Toen al met indrukwekkende gebruikscijfers over heel de wereld, ook al ging het om een Chinese app. En het is meer dan een hype: de app is ondertussen al meer dan 2 miljard keer gedownload.

Op zich is TikTok niet eens origineel: het is een app waarmee je verticale korte video’s kan opnemen en verspreiden. Video’s die je zelf opneemt met je smartphone. TikTok heeft de reputatie populair te zijn bij tieners. En dat is het ook:

  • 27% van de gebruikers is tussen 13-17 jaar oud.
  • Maar interne gegevens van maart 2019 laten zien dat de grootste leeftijdsgroep (42%) het jongvolwassen publiek is.
  • Samen vertegenwoordigen de 13-24-jarige segmenten 69% van het gebruikersbestand van de app.

Waar TikTok nog veel verder gaat dan andere sociale-mediaplatformen, is in het gebruik van artificiële intelligentie en gezichtsherkenning. Probeer maar eens uit: als je een filmpje opneemt waarin je gekke smoelen trekt, weet de AI van TikTok toch altijd een song op te duikelen die daar perfect bij past. De papa die mee in beeld komt terwijl de dochters staan te shaken: wordt allemaal mee opgepikt. Het spreekt dus voor zich dat TikTok met nogal wat argwaan bekeken wordt door privacy-experts.

Maar dat is niet waarom ik het het Wilde Westen noem. Momenteel zijn er nog niet zo veel tools ter beschikking voor marketingprofessionals. Je kan bijvoorbeeld nog niet echt adverteren op TikTok. De impact van TikTok op het succes van podiumartiesten werd al heel snel duidelijk. Er is een generatie podiumartiesten op komst die dankzij TikTok hebben geleerd hoe je, met een video van maximaal 15 seconden, de aandacht kan trekken en vasthouden van een internationaal en jong publiek.

Ga je net als Lil Nas viraal kunnen gaan op TikTok en is dat de reden om vandaag nog de app te installeren en ermee aan de slag te gaan? Nee. Maar zelfs als je podiumvrees hebt of dodelijk verlegen bent, moet je op TikTok zitten al was maar als publiek. Want die beeldtaal van TikTok wordt over een paar jaar dé mainstream look.

Nuttige links:

De radicale innovatie van snapchat

Snapchat is allicht niets voor jouw onderneming of project. Maar hou die gasten in het oog. Het is geen toeval dat de coolste features van Facebook, zoals filters en stories, oorspronkelijk uitgevonden werden door snapchat.

Snap ziet zichzelf trouwens niet als een social media-app, maar als een camera waarmee je een virtuele laag van augmented reality over jouw gezicht heen legt om zo te kunnen communiceren met je vrienden.