Zolang je geen ‘track record’ kan aantonen, of nog in de ‘zaaifase’ zit, moeten we de eigen middelen aanspreken. Eén van de technieken die vaak wordt aangereikt is ‘bootstrapping’. 

Zonder externe middelen start je met je plan. Je zoekt creatieve oplossingen en investeert elke eurocent terug in je project. Wat kan dat concreet inhouden: 

  • Zo veel mogelijk omzet en zo weinig mogelijk kosten 
  • Het verschil investeer je terug in je project 
  • Je keert jezelf geen loon uit 
  • Je zoekt oplossingen voor goedkope marketing om omzet te krijgen 
  • Verkoopfacturen tracht je zo snel mogelijk te innen 
  • je probeert naar voorverkoop te gaan 
  • Grote investeringen stel je uit, zo kan je testen of die investering wel noodzakelijk is 
  • Tweedehands materiaal kopen 
  • niet kopen maar huren 
  • Spaargeld inzetten 
  • Je bouwt eigen inbreng en eigen vermogen op 
  • Door ervaring kan je motiveren waarom bepaalde investeringen noodzakelijk zijn 

Bootstrapping vraagt meer tijd en je groeit traag. Het vraagt discipline en een strikte kasplanning. Maar je behoudt je financiële onafhankelijkheid en je krijgt voeling met je klanten of publiek.