Succesvolle culturele ondernemers zijn ondernemers die niet enkel hun werk maar ook de zakelijke kant van hun onderneming ernstig nemen. Dat geldt bij uitbreiding voor iedereen die professioneel actief wil zijn in cultuur. 

Door uit te schrijven wat je doet, waar je op termijn naartoe wil, hoe je dit concreet vorm geeft enz., krijg je een heldere kijk op datgene waar je mee bezig bent. 

De beste ideeën passen op de achterkant van een bierviltje. Ok, dat is misschien een beetje overdreven. Maar, hoe compacter het antwoord op de vraag ‘welk probleem los ik op?’, hoe beter. Als je je waarom-vraag kunt beantwoorden en je meerwaarde en doelgroep kunt samenvatten op één A4-tje, scherpt dat niet alleen je denken aan, het overtuigt ook! 

Dit omvat twee belangrijke luiken.  

Allereerst: waarom doe je wat je doet? Wat is je persoonlijke drive?  

Je moet weten waarom je doet wat je doet voor jezelf: wat wil je bereiken in de wereld en wat is je persoonlijke missie? Welke keuzes ga je maken? Waarom is het belangrijk voor jou om deze onderneming te kunnen starten of voortzetten? 

Minstens even belangrijk: voor wie ga je dit doen? 

Wie gaan je klanten zijn? Hoeveel geld willen die uitgeven? Wat zoeken zij bij jou?  

Op welke manier ga je dit concreet maken?

Hoeveel tijd moet je hebben om te creëren? En wat zijn de activiteiten waaraan je tijd moet spenderen buiten je creatieve werk om er een echt beroep van te kunnen maken?  Hoeveel output kan je aan? 

Daarnaast is een ondernemingsplan ook nodig om mogelijke partners en stakeholders zoals subsidiekanalen, investeerders of banken te overtuigen van de haalbaarheid van jouw project.