Is mijn idee haalbaar? En wat heb ik daar voor nodig? Dat beschrijf je in een ondernemingsplan. 

Is een zakelijk instinct iets dat je het bij geboorte hebt meegekregen? Of is het net als ruimtelijk inzicht, balgevoel of een goed geheugen eerder een vaardigheid waar je kunt aan werken? 

Natuurlijk is de één ergens beter in dan de ander. Ondernemerschap wordt weleens gedefinieerd als denken, durven, doen. Het is dus eerder een kwestie van doen dan van kunnen. De vraag is niet: ben je ondernemer, maar: hoe ondernemend ben je?

Ondernemen is het vermogen om je ideeën om te zetten naar realiteit. Je hebt er skills voor nodig, maar die kan je ontwikkelen. Je lanceren als cultureel ondernemer is dus vooral een kwestie van strijdvaardigheid. 

Maar of  je nu als individu of als organisatie professioneel actief wil zijn in de cultuursector, vroeg of laat komen de vragen:  

Kan ik leven van mijn werk? Is mijn idee financieel haalbaar? En wat is daar dan voor nodig? Wat moet ik daarvoor ondernemen? 

Wat je nooit moet vergeten is dat je artistieke creatie het allerbelangrijkst is; waar je zelf het meest in gelooft en wat je het allerleukst vindt om te doen. Als je voelt dat je op het juiste spoor zit met je artistieke activiteit en er blij van wordt, is het mogelijk dit ook aan andere mensen te laten zien. Wie ondertussen wat meer inzicht krijgt in de zakelijke kanten van zijn creatieve artistieke onderneming maakt zichzelf en zijn organisatie een stuk weerbaarder.  

Als je dit alles overzichtelijk neerschrijft, heb je een ondernemingsplan

 

Ondernemingsplan?

Een ondernemingsplan of ‘businessplan’ is een instrument waarin je de grote lijnen van je onderneming en haar omgeving in kaart brengt:  

  • wie ben je? 

  • waar sta je voor?

  • wat heb je te bieden? 

  • hoe denk je dit aan te pakken? 

Op basis daarvan kan je een financieel plan maken en weet je of en vanaf welk moment je onderneming leefbaar en rendabel kan zijn. 

Bovendien hou je ook greep op hoe je je tijd spendeert en verdeelt tussen je creatieve taken en andere meer zakelijke verplichtingen. Because a dream without a plan is just a dream!  

Belangrijk

Een ondernemingsplan is niet iets dat je eenmalig opmaakt en daarna in je schijf legt. Je maakt het op voordat je begint aan je onderneming én je grijpt er regelmatig naar terug om het plan te laten mee-evolueren op grond van je ervaringen en toekomstplannen.