In promotie is het altijd belangrijk om goed te kiezen en te focussen.
Als je graag wil geboekt worden voor huiskamerconcerten om nieuw materiaal uit te proberen in een huiselijke setting, zal je daarvoor andere kanalen, boodschappen en prijszetting hanteren dan als je geboekt wil worden voor festivals.
Teveel boodschappen tegelijk willen verkondigen, teveel doelgroepen tegelijk willen aanspreken, werkt niet. Niet kiezen is verliezen.
Daarom is het belangrijk om je doelgroepen duidelijk af te bakenen. Binnen het brede cultuurveld zitten die doelgroepen doorgaans in 1 van de volgende categorieën:
- B2B: business to business - programmatoren, curatoren, organisatoren, musea, uitgevers, galerist,...
- B2C: business to consumer - je publiek, de consument, fans, volgers, ...
- Tussenpersonen: impresario, boekingsagent, manager
- Pers & Media: pers, recensenten
- Beoordelaars: commissieleden, subsidieverstrekkers, financierders
Probeer je te verplaatsen in de logica van de ander als je de inhoud en de vorm van je boodschap bepaalt.
Onderstaand schema kan je daar bij helpen:
Consumenten |
|
Bedrijven |
|
Tussenpersonen |
|
Pers & Media |
|
Beoordelaars & financierders |
En/Of
|
Voorbeelden
- Als je het manuscript van je boek wil slijten aan een uitgever zal je heel andere argumenten en communicatie hanteren dan als je het boek in eigen beheer hebt uitgegeven en 2000 fysieke exemplaren probeert te verkopen aan consumenten.
- Als je je nieuwe plaat of expo wil promoten t.a.v. de nationale pers zal je dat meestal doen voor het grote publiek het te horen krijgt of wordt binnengelaten.
- Als je als socio-culturele organisatie jezelf ‘promoot’ t.a.v. een beoordelingscommissie in een subsidiedossier zal je duidelijk maken dat je werking beantwoordt aan de doelstellingen van het decreet en de beoordelingscriteria. Maar als je diezelfde werking wil promoten ten aanzien van een sponsor zal je de focus eerder leggen op hoe de sponsor via een samenwerking met jouw organisatie zijn eigen doelstellingen zal kunnen bereiken.
Heel belangrijk in elke vorm van effectieve communicatie is een duidelijke call to action. Als het doel van je communicatie is “kom naar mijn expo” of “koop mijn cd” of “investeer vandaag nog in een kunstwerk van mijn hand” durf dat dan ook te zeggen.
Als je lezers/toehoorders geen idee krijgen van wat jij van hen verwacht, dan zal het ook niet makkelijk zijn om hen daartoe te bewegen.