In promotie is het altijd belangrijk om goed te kiezen en te focussen.  

Als je graag wil geboekt worden voor huiskamerconcerten om nieuw materiaal uit te proberen in een huiselijke setting, zal je daarvoor andere kanalen, boodschappen en prijszetting hanteren dan als je geboekt wil worden voor festivals.  

Teveel boodschappen tegelijk willen verkondigen, teveel doelgroepen tegelijk willen aanspreken, werkt niet. Niet kiezen is verliezen. 

Daarom is het belangrijk om je doelgroepen duidelijk af te bakenen. Binnen het brede cultuurveld zitten die doelgroepen doorgaans in 1 van de volgende categorieën:

  1. B2B: business to business - programmatoren, curatoren, organisatoren, musea, uitgevers, galerist,... 
  2. B2C: business to consumer - je publiek, de consument, fans, volgers, ...
  3. Tussenpersonen: impresario, boekingsagent, manager
  4. Pers & Media: pers, recensenten 
  5. Beoordelaars: commissieleden, subsidieverstrekkers, financierders   

Probeer je te verplaatsen in de logica van de ander als je de inhoud en de vorm van je boodschap bepaalt.  

Onderstaand schema kan je daar bij helpen:

Consumenten

 

  • Wat vind ik er zelf van?
  • Wat vinden mijn vrienden er van?
  • Wat hoor en lees ik erover op sociale en andere media?   

Bedrijven

  • Wat is artistieke kwaliteit en groeipotentieel? 
  • In welke mate sluit je artistieke identiteit aan bij die van het bedrijf?
  • Hoeveel tickets/exemplaren/... kan er van verkopen en aan welke prijs? 
  • Hoe groot is het succes dat je vandaag al hebt (fans, volgers, verkoop, recencies, ...)? 

Tussenpersonen 

  • Wat is je artistieke kwaliteit en groeipotentieel?
  • In welke mate sluit jouw artistieke identiteit aan bij die van zichzelf/het bedrijf?
  • Gaan festivals, concertorganisaties, musea, … dit willen boeken/presenteren/aankopen?

Pers & Media  

  • Wat zijn de artistieke referenties?
  • Wat is er origineel/vernieuwend aan?
  • Wat is de kwaliteit van het concept en de uitvoering? 
  • Wat zegt de maker er zelf over (de duiding)?

Beoordelaars & financierders 

  • Wat is de artistieke & inhoudelijke kwaliteit?
  • In welke mate geeft het invulling aan de doelstellingen van de subsidie/lening/investering? 

En/Of  

  • Wat is het financieel plan? 

Voorbeelden

  • Als je het manuscript van je boek wil slijten aan een uitgever zal je heel andere argumenten en communicatie hanteren dan als je het boek in eigen beheer hebt uitgegeven en 2000 fysieke exemplaren probeert te verkopen aan consumenten. 
  • Als je je nieuwe plaat of expo wil promoten t.a.v. de nationale pers zal je dat meestal doen voor het grote publiek het te horen krijgt of wordt binnengelaten.
  • Als je als socio-culturele organisatie jezelf ‘promoot’ t.a.v. een beoordelingscommissie in een subsidiedossier zal je duidelijk maken dat je werking beantwoordt aan de doelstellingen van het decreet en de beoordelingscriteria. Maar als je diezelfde werking wil promoten ten aanzien van een sponsor zal je de focus eerder leggen op hoe de sponsor via een samenwerking met jouw organisatie zijn eigen doelstellingen zal kunnen bereiken. 
     

Heel belangrijk in elke vorm van effectieve communicatie is een duidelijke call to action. Als het doel van je communicatie is “kom naar mijn expo” of “koop mijn cd” of “investeer vandaag nog in een kunstwerk van mijn hand” durf dat dan ook te zeggen.  

Als je lezers/toehoorders geen idee krijgen van wat jij van hen verwacht, dan zal het ook niet makkelijk zijn om hen daartoe te bewegen.  

1