Stel dat je in een lift stapt met iemand die je al lang wil aanspreken over jouw product of dienst. Dan heb je nét de tijd van de liftrit om je betoog te doen. 

Tenzij je in een heel hoog gebouw of met een heel trage lift zit, zal je 30 tot 60 seconden hebben om je hele verhaal te doen. De bedoeling is om zo overtuigend mogelijk te zijn in een zo kort mogelijke tijdspanne.  

Het doel van de een pitch kan bijvoorbeeld zijn om een programmator te overtuigen je te boeken,  een recensent te overtuigen een artikel te schrijven over jouw boek,  een cultuurhuis om een co-productie aan te gaan of of een investeerder om te investeren in jouw zaak. 

Er zijn 4 topics die meestal in een pitch aan bod komen: 

  • Wie ben jij?
  • Wat heb je te bieden?
  • Wie heeft daar wat aan?
  • Wat zoek jij? 

Die laatste vraag wordt vaak over het hoofd gezien. Nochtans is het nuttig je pitch af te sluiten met een vraag: zo kaats je de bal terug naar de toehoorder terug en breng je een dialoog op gang. 
 

Voorbeelden

  • Ik zag dat jullie artiest X binnen zes maanden op het podium hebben staan. Mijn band heeft een behoorlijk grote achterban in jullie stad.  Ik ben zeker dat we 200 mensen kunnen overtuigen om een ticket te kopen voor een show van ons in jullie zaal.  Wat zou je ervan denken om ons als voorprogramma te boeken voor de show van artiest X?  
  • Ik heb al 3 succesvolle bedrijven opgericht, maar ben ook altijd voor mijn plezier muziek blijven maken. En zo ben ik ook heel wat bands tegenkomen die al jaren zoeken naar een deftige repetitieruimte. Muzikanten hebben vaak niet het budget om zélf zo’n investering te dragen. Maar wat ze wél kunnen is muziek spelen. Daarom heb ik een coöperatief concept bedacht waarbij muzikanten kunnen betalen met  livemuziek i.p.v. geld. Met gemiddeld vier tot zes optredens per jaar, is de repetitieruimte op 5 jaar tijd afbetaald. Ik weet dat jouw band momenteel zonder ruimte zit,  wat verwachten jullie van een goed repetitiekot? 
  • Ik las dat jullie als kunstinstelling de ambitie formuleren om meer in te zetten op maatschappelijke projecten. Ik ben een sociaal-artistiek project aan het uitwerken in jullie wijk waarbij ik een danscreatie ga maken samen met een internationale choreograaf. Jullie know-how, expertise en infrastructuur zou hierin fantastisch tot zijn recht komen. Wat vinden jullie belangrijk bij co-productie overeenkomsten die jullie afsluiten? Kunnen we daarover een vergadering plannen? 
     

Elevator yell

Even goed of soms zelfs nog beter is een elevator yell. Dit is een quote van maximum 12 seconden die zo krachtig en overtuigend is samengebald dat de toehoorder onmiddellijk voldoende geprikkeld is om zelf verder te vragen. 

Voorbeelden

  • Ik vind dat elke professionele band een degelijke repetitieruimte verdient. Bij mijn bedrijf kan je de bouw van je repetitieruimte afbetalen met muziek i.p.v. geld.  Zou dat niks voor jou zijn?
  • Ik ken het perfecte voorprogramma voor artiest X op datum Y in jullie zaal? Wanneer mag ik je daarover bellen? 
     

Gelukkig zijn liften niet de enige plek waar je een vraag of idee kan of moet pitchen. De trap nemen is trouwens een stuk gezonder, en het biedt wat meer tijd om een verhaal te brengen. 

Als je je verhaal wil verkopen aan potentiële investeerders (omdat je bijvoorbeeld financiering zoekt voor de opstart van een bedrijf of nieuw product) zal je naast een goed verhaal ook iets moeten zeggen over het markt-economisch potentieel.

De template hieronder kan je helpen om zo’n verhaal structuur te geven. 
 

Image
Elevator pitch