Als kunstenaar/maker/creatieveling ben je ook ondernemer. Misschien werk je samen met anderen, of laat je je vertegenwoordigen omdat je meer vertrouwt op de skills van anderen. Maar in een eerste fase van je artistieke ontwikkeling, sta je zelf in voor je promotie. 

Een goed netwerk hebben kan je helpen om om de juiste ondersteuning te vinden, om hulp te krijgen bij dingen waar je zelf minder goed in bent, om bepaalde deuren te openen of inzichten te krijgen. Zo’n netwerk ontstaat door goed  te netwerken. 

Netwerken betekent in de eerste plaats sociale contacten leggen en onderhouden. Er bestaan zogenaamde netwerkevenementen die expliciet gericht zijn op netwerken. Maar veel vaker ontstaan nieuwe contacten op plekken waar je het niet onmiddellijk verwacht.

Nieuwe contacten of netwerkrelaties ontstaan door actief te luisteren en vragen te stellen. In gesprek met een kennis van een kennis kan je polsen naar zijn of haar dagelijkse bezigheden. Als die aansluiten bij jouw activiteiten loont het de moeite om jezelf te promoten. 

Heel veel mensen voelen een grote drempel en terughoudendheid in het promoten van zichzelf. Je wil immers een positieve indruk maken en zeker niet opdringerig of arrogant overkomen. Maar er is niks mis met in jezelf geloven en trots te zijn op wat je doet/kan/maakt.  

Met een goede pitch krijg je dat verhaal ook op minder dan een minuut verteld en hoef je er iemand dus ook helemaal niet lang mee lastig te vallen.

Een goede netwerker onthoudt (of noteert) wie hij waar heeft leren kennen. Zo kan je, op het moment dat je die persoon later voor iets anders wil contacteren, zeggen “we hebben elkaar een tijdje geleden ontmoet op het evenement x of y”. Op die manier heb je op dat moment ook een goede ijsbreker en is het makkelijker om op dat contact verder te bouwen.