Als je je eigen creaties rechtstreeks wil verkopen aan een consument (bv. je eigen boekingen doen als band, je kunstwerken verkopen, je diensten als grafisch vormgever aanbieden, je design stukken aan de man brengen) dan is het belangrijk om de effectieve verkoop zo vlot mogelijk te laten verlopen.   

Ook hier maken we een onderscheid tussen B2B (verkopen aan tussenschakels) en B2C (verkopen aan de consument) en een onderscheid tussen het verkopen van goederen en verkopen van diensten

Als je een voorstelling van je dansgezelschap (dienst) verkoopt aan een festival (B2B) dan zal de programmator met jou onderhandelen over de prijs. En samen met jou tot een redelijke prijs proberen komen. Een prijs die toelaat dat alle dansers een vergoeding krijgen voor de prestatie en een prijs waarbij de verwachte opkomst en opbrengsten uit ticketverkoop een haalbaar financieel resultaat opleveren voor de organisator. 

Als je een fysieke of online winkel opent waar je je creaties verkoopt (schilderijen, foto’s, keramiek, etc) dan zal je je producten van een prijs voorzien. Uiteraard staat het jou als verkoper vrij om verkoopacties te doen waarbij je korting geeft op Black Friday, of Valentijn of een andere gelegenheid en uiteraard kan de klant altijd proberen afdingen op de prijs. Maar dit is eerder uitzondering dan regel. 
 

Sales funnel

In marketing en consumentenpsychologie worden continu studies gedaan naar de ideale sales funnel. M.a.w. het opzetten van een fuik die zoveel mogelijk consumenten vangt en tot een aankoop brengt.  

Voorbeeld

Zohra houdt een expositie met verkoop van haar schilderijen:  

  • Iedereen die komt kijken naar de expo, maar ook iedereen die er online informatie over opzoekt en iedereen die het aankondigingsfilmpje op Facebook bekijkt, is een potentiële klant.  
  • In eerste instantie zal Zohra er proberen voor te zorgen dat zoveel mogelijk mensen met de promotie van haar expo en de expo zelf in aanraking komen. Zo probeert ze leads te creëren.  
  • Iedereen die de expo bezoekt krijgt van Zohra een folder met de prijzen van de werken en de uitleg over hoe je kan aangeven dat je een werk wil kopen. Aangezien het zeefdrukken zijn kunnen er verschillende exemplaren van hetzelfde werk verkocht worden. Bij elk werk dat gekocht werd kleeft een rood bolletje, soms meerdere.  
  • Als iemand interesse toont in een werk wordt die persoonlijk aangesproken. Er wordt uitgelegd dat de werken hier aan een veel lagere prijs kunnen gekocht worden dan via een galerij (ook al heeft Zohra nog geen galerist) 
  • Als iemand aangeeft interesse te hebben in een aankoop wordt de mogelijkheid geboden om vandaag een verkoopovereenkomst te ondertekenen en een voorschot van 10% te betalen. Uiteraard kan betalen ook elektronisch. 
     

Bij een goed werkende sales funnel is de conversie groot. Dat wil zeggen: veel mensen die in aanraking komen met je product of dienst gaan ook over tot een bestelling of aankoop. 

Als je een winkel of webshop uitbaat kan je vrienden of familie als testklant laten rondwandelen of rondsurfen in je winkel. Zij kunnen je helpen om na te gaan of alles vlot werkt. Vergeet zeker niet om ook de verschillende vormen van online betaling, inschrijven op een nieuwsbrief, aanmaken van een account, het wijzigen van een bestelling, etc… uitvoerig te testen. Als je zelf online verkoopt, zorg dan zeker ook voor een goed contactformulier en volg klachten snel op. 
 

Hoe bepaal je de prijs van je kunstwerk? Leer er meer over door ons webinar te herbekijken: