Naast social media, kan ook een website belangrijk zijn voor je online aanwezigheid en vindbaarheid. Hoe gemakkelijker je gevonden wordt, hoe effectiever de promotie. 

Websites heb je in alle maten en soorten en een website maken kan van niets tot vele duizenden euro’s kosten. Alles hangt immers af van waarvoor je je website wil gebruiken en wat die website daarom allemaal moet kunnen. 

Voor sommige makers, kunstenaars en creatievelingen is een website niet meer dan een online visitekaartje waarop de contactgegevens staan. Voor anderen is het een digitaal portfolio en electronic press kit. Voor nog anderen is de website ook het online verkoopkanaal en moet er een zeer performante meertalige webshop zijn. 
 

Je eigen website creëren in 4 stappen

1. Check of de websitenaam die je wil nog vrij is

Voor de optimale online vindbaarheid is het altijd verstandig om te proberen om jouw merknaam .be te registreren. Dit heet een URL. URL staat voor Uniform Resource Locator en is steeds een uniek adres. De instantie die de .be domeinen beheert, is DNS Belgium. Daar kan je ook checken of je domeinnaam nog vrij is. Voor andere extensies kan je je dat vinden op whois.com

2. Registreer je website naam 

Een URL registreren kan je niet zelf, daarvoor moet je bij een registrar zijn. In België alleen al zijn er zo’n 450 bedrijven die dit voor je kunnen doen. De prijzen kunnen behoorlijk verschillen dus het loont de moeite om te vergelijken.  

3. Zorg voor hosting

Naast een URL heb je ook een plek nodig waar je website gehost worden. Dit is een plaats op een server, dat hoeft niet persé bij dezelfde leverancier te zijn als je registrar.    

4. Bouw een website

Vandaag zijn er tal van leveranciers die tools aanbieden om snel en makkelijk een eigen website te bouwen. Vaak kan je, mits het betalen van een maandelijks of jaarlijks bedrag, meteen ook je hosting kopen bij zo’n leverancier. Ook hier kijk je best eerst wat rond voor je beslist en moet je jezelf goed afvragen wat jij precies nodig hebt en welke tool je daarvoor best gebruikt.  
Enkele dingen die je nodig kan hebben: 

  • Makkelijk fotoreeksen online plaatsen (portfolio) 
  • Video integratie 
  • Webshop 
  • Meertalige website 
  • Website die ook goed werkt op mobiele toestellen 
  • Inschrijvingsmodule voor activiteiten 
  • Inschrijvingsmodule voor nieuwsbrieven 
  • Een online forum waar mensen reacties kunnen plaatsen (nadat ze zich als gebruiker geregistreerd hebben) 
  • Koppeling met je boekhouding en/of contacten beheer 
  • Gebruikers moeten zelf content kunnen uploaden
  • Een website die 100% binnen jouw huisstijl ligt

  •  

Niet iedereen durft het aan om (met een online tool) zelf een website te bouwen. Soms heb je ook op maat gemaakte dingen nodig. Daarom bestaan er leveranciers die websites bouwen op maat of ondersteunen bij de aanmaak van een website. 
        
Van zodra je op je website de mogelijkheid biedt om gegevens achter te laten (bv. zodat mensen zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief) of van zodra de website zélf gegevens bijhoudt (bv. in de vorm van cookies)  ben je gebonden aan de GDPR-wetgeving. GDRP staat voor General Data Protection Regulation en omvat heel wat spelregels waaraan je je moet houden.  

Je moet minimaal je gebruiker op de hoogte brengen van welke gegevens je bijhoudt, waarom je die bijhoudt en aangeven hoe een gebruiker kan vragen om die gegevens te verwijderen en vergeten te worden door je systeem. Elke onderneming is ook verplicht om iemand aan te duiden die de Data Protection Officer (DPO) is. Niet in orde zijn met de GDPR-wetgeving kan een boete opleveren tot maximaal 4% van je jaarlijkse omzet en maximaal 20 miljoen euro. 

Ook voor webshops gelden heel wat regels. Een verkoop via internet wordt juridisch gezien als een verkoop op afstand. De FOD financiën heeft een heel dossier hierover waarin de belangrijkste wettelijke bepalingen worden uitgelegd. De meeste van deze regels zijn gericht op het beschermen van de consument. Dat betekent dat je als verkoper heel wat verplichtingen hebt in het informeren van de consument nog voor hij of zij effectief iets aankoopt en dat de consument bij de aankoop van een product zich ook moet kunnen bedenken en de aankoop herroepen. 

Eens je website online staat kan je ook beginnen werken aan search engine optimisation (SEO). Dit zijn alle inspanningen die je kan doen om ervoor te zorgen dat jouw website hoger rankt in de zoekresultaten van google en andere search engines. SEO is een vak apart, maar online vind je wel heel wat informatie die je op weg kan zetten. Of je besteedt het uit aan een externe SEO-marketeer.