Ondernemen als cultuurwerker is complex.

Of je nu een individuele cultuurwerker bent of een grote culturele instelling, je hebt een plan nodig. Sterker nog: je financiële plan moet aansluiten bij je artistieke en culturele verhaal. En je moet er ook nog een publiek voor weten te vinden. En subsidies. En sponsors.

Ja, dat is veel. Dus hoe begin je hieraan? En hoe weet je waar je al sterk genoeg staat en wat er nog mist?  

Onze Scan cultureel verdienmodel helpt je hierbij. Op deze scan vul je al de onderdelen van je werking in. Zo krijg je een helder beeld van wat je te vertellen hebt, wat je producten zijn, voor wie je het allemaal doet en vooral waaróm je het allemaal doet.

Voor sommigen volstaat het om een overzicht te hebben. Het kan rust geven om te weten hoe alle onderdelen van je werking aan elkaar hangen. Maar er is meer: de scan is ook een goede manier om je werking te verbeteren.

Ok, nu concreet: hoe werkt de scan precies? 

Zelfdiagnose

Je begint met een zelfdiagnose. Door het canvas in te vullen, zie je waar je sterk staat en wat je nog niet helemaal in de vingers hebt. Zo’n diagnose toont je je sterktes en zwaktes. Maar het legt ook bloot welke gaten er nog zijn in je verhaal. Waar het anders of beter kan.

Voorbeeld van zelfdiagnose

Bibi is een verhalenvertelster die vooral solo voorleest. Uit de zelfdiagnose blijkt dat ze wel heel weinig klantengroepen heeft. Voor boekingen is ze grotendeels afhankelijk van programmatoren van cultuurcentra (zie 'VOOR WIE?'). Nu heeft ze nog genoeg werk, maar als dat netwerk van cultuurcentra zou wegvallen, valt ze meteen zonder. Uit de zelfdiagnose leert ze dat ze nu alvast nieuwe klanten moet gaan zoeken die ook geïnteresseerd zijn in haar waardepropositie en product.

Optimalisatie of innovatie

(zie rode post-its)

Afhankelijk van de uitkomst van je zelfdiagnose heb je twee keuzes:

  1. Je kan innoveren. Door nieuwe connecties en onderdelen verder bouwen op je bestaande werking.
  2. Je kan optimaliseren, je werking stroomlijnen. Soms gaat dat over minder doen. Soms over zaken bundelen.

Voorbeeld van innovatie

Bibi vertelt verhalen voor kinderen. Ze geeft voorstellingen in cultuurcentra over het hele land en doet dat zowel met schoolvoorstellingen als vrije voorstellingen. Uit de zelfdiagnose leert ze dat ze een kwetsbaar model heeft. Ze heeft immers maar één soort klant. Van zodra er wat wegvalt, heeft dat grote impact op haar werk. Door de vraag te stellen “Welke mogelijke klanten zouden nog gebruik kunnen maken van mijn product?” komt ze uit bij een plan om haar voorstellingen ook aan bibliotheken te gaan aanbieden (zie 'VOOR WIE?'). Op die manier kan ze verder bouwen op wat ze al heeft.

Voorbeeld van optimalisatie

Bibi worstelt met haar communicatie. Een website onderhouden, sociale media, tekstjes voor het boekingskantoor ... Het is veel werk voor weinig return. Uit de scan leert ze dat haar klanten grotendeels bestaan uit programmatoren van cultuurcentra (die haar voorstellingen uitkopen). Gezinnen met kinderen zijn slechts indirect haar klant. Ze steekt dus heel veel energie in communiceren naar het brede publiek, terwijl die niet rechtstreeks kunnen beslissen of ze de voorstelling kopen of niet. Ze besluit zich daarom meer te richten op communicatie naar de programmatoren. Minder inspanning, zelfde rendement.

Kies je schaal

Op de scan heb je ruimte om het hele verhaal van je organisatie te vertellen, met al je klanten en producten. Dat kan een eye-opener zijn. Maar soms is het leerrijker om net in te zoomen op één onderdeel van je werk. Eén voorstelling, product of klantengroep.

Wie zijn de klanten die genieten van jouw voorstelling? Aan wie zou je je diensten nog kunnen verkopen? Als je de noden van je belangrijkste klantengroep kent, heb je dan ook de juiste producten en diensten om hen tevreden te houden? Wat mist er nog?

Probeer gerust verschillende schalen van je organisatie uit met de scan. Je organisatie en omgeving zijn steeds in verandering. Je verdienmodel is dus ook maar een momentopname die snel kan veranderen. Hou daarom je oude ingevulde modellen bij. Zo zie je snel of je manier van werken al geëvolueerd is.

Door de scan te gebruiken, leer je je werking beter kennen. Je ziet waar je model nog vaag is en je ontdekt nieuwe opportuniteiten. Zodat je straks toch weer door de bomen het bos kan zien. En je jouw culturele verhaal een stuk beter kan uitleggen aan de buitenwereld.

Download de scan

Laatst gewijzigd: 02/12/2022 - 09:30

Scan cultureel verdienmodel

Scan cultureel verdienmodel

Tools

In dit webinar lichten onze consulenten Justien Vervaeck en Ken Veerman toe hoe de scan werkt. Je krijgt inzicht in de verschillende onderdelen en ziet hoe je ze kan toepassen op een aantal praktijkvoorbeelden: