Omdat een fondsenwervende keuze door de hele organisatie gedragen zal worden, stimuleren we om met twee collega's aanwezig te zijn. Je ticket van €120 is een duoticket, waarmee je een collega gratis kan meenemen. Lees verder voor meer info.

Met Cultuurzaken maken we van cultuur een (nood)zaak. Een hybride kennis- en ontmoetingsevent van en voor de cultuursector, over duurzaam ondernemen in cultuur. Op donderdag 27 oktober 2022 vindt de eerste editie plaats, met als thema: duurzaam fondsenwerven voor cultuurorganisaties.

Voor elke culturele organisatie, groot of klein, gesubsidieerd of niet, profit of non-profit, is financiering een uitdaging. Een gezonde mix van inkomstenbronnen is daarbij het streefdoel. Een interessante maar vaak onderbelichte inkomstenbron zijn bijdragen van bedrijven, particulieren en stichtingen, ofwel: fondsenwerving. Wanneer het goed wordt aangepakt, kan fondsenwerving voor nieuwe inkomsten zorgen én bijdragen aan de missie van je organisatie. Hoe? Dat kom je te weten tijdens Cultuurzaken.

 

Waarom aanwezig zijn?

Fondsenwerving raakt in het hart van de cultuurorganisatie. Er is nood aan een strategische aanpak, de vraag moet helder zijn, de donateur moet zich verbonden voelen met de waarden die je als organisatie naar buiten brengt. Wat kan fondsenwerving betekenen voor je draagkracht, je artistieke en culturele integriteit en je relatie tot het publiek?

Op 27 oktober kijken we in de voormiddag vanuit een academische bril naar fondsenwerving met Joke Persyn en Ann-Sophie Bouckaert van HOGENT en Helleke van den Braber van de Universiteit Utrecht. We sluiten af met een panel van ontvangers en investeerders in cultuur, die in gesprek gaan over de waarde van cultuur in relatie tot fondsenwerving.

In de namiddag staan er vier break-out sessies gepland waar we handvaten aanreiken om aan de slag te gaan met databeheer, storytelling, de fondsenwervende strategie binnen de organisatie en hoe je nu de juiste keuze maakt uit de verschillende oplossingen. 

Je bent wellicht ook benieuwd naar ervaringen van anderen uit de praktijk? Tijdens de pauzes krijg je uitgebreid de mogelijkheid om met ervaren cultuurorganisaties in gesprek te gaan of je door hen te laten inspireren tijdens onze poster sessies.

Gedurende de dag zijn er voldoende opportuniteiten om te netwerken met collega's uit de sector, de experten van Cultuurloket en onze partners (Sparklink, Charistar, Koalect, Mindwize, Growfunding, Strategies and Leaders, Fundraisers Alliance Belgium en HOGENT).

Bekijk hier ons volledig programma:

Laatst gewijzigd: 14/09/2022 - 16:55

Programma: Cultuurzaken 2022

Financiering en werkingsmiddelen

Overige

 

Voor wie?

We nodigen iedereen uit jouw organisatie die een rol kan spelen bij fondsenwerving uit: zakelijk leiders en medewerkers, artistiek leiders, marketing managers, bestuurders. Omdat een fondsenwervende keuze door de hele organisatie gedragen zal worden, nodigen we je graag per twee uit. Zie verder voor meer info hierover. 

Doe jij als kleine of grotere cultuurorganisatie al aan fondsenwerving en worstel je met bepaalde uitdagingen? Of ben je nieuwsgierig naar de opportuniteiten? Met ons event op 27 oktober willen we je inzichten en handvaten bieden die je als cultuurorganisatie helpen om je voor te bereiden.

Waar, wanneer, hoe?

  • Datum: donderdag 27 oktober 2022
  • Uur: welkom vanaf 9u, start om 9u30, einde voorzien om 17u30
  • Locatie: La Vallée (Adolphe Lavalléestraat 39, 1080 Brussel) 
  • Prijs: €120 (*)
  • Schrijf je op voorhand in voor de break-out sessies. Meer info vind je in de bevestigingsmail na inschrijving.

(*) Je ticket van €120 is automatisch een duoticket, zodat je een collega kan meenemen. Zo kan je als fondsenwerver samen met de artistiek leider aanwezig zijn, of als bestuurder met de (zakelijk) coördinator. Het is niet verplicht, je kan ook alleen deelnemen. Maar omdat een fondsenwervende keuze door de hele organisatie gedragen zal worden, stimuleren we om met twee collega's, met verschillende rollen in de organisatie, deel te nemen aan ons event.

Let wel: het is belangrijk dat ook je collega apart geregistreerd wordt. Hoe werkt dit? Eén iemand, de hoofdboeker, schrijft zich in via deze pagina. Bij inschrijving ontvang je een bevestigingsmail met een link naar een online formulier. Geef via dit formulier de naam door van de collega die je gratis meeneemt.

 

Wat kom je te weten?

  • Fondsenwerving is een kunst. De kunst om jouw missie en visie te vertalen naar een verhaal dat mensen aanspreekt en waarvan ze deel willen uitmaken. Weet jij wat je publiek beweegt en waarom ze aan jouw organisatie wil schenken? Laat je inspireren. 
  • Om uit fondsenwerving duurzame inkomsten te halen, is het belangrijk om vanuit jouw organisatiemodel een gepaste fondsenwervingsstrategie te kiezen. Zijn dat particuliere giften, crowdfunding, corporate partnerships, stichtingen of nog iets anders? Leer hoe je de beste aanpak kiest.
  • Fondsenwerving is relatiemanagement. Alleen zo kom je te weten dat bestaande supporters kunnen uitgroeien tot schenkers en partners. Dan komen we uit bij databeheer en CRM (= Customer Relationship Management). Kom meer te weten over hoe je je data efficiënt kan verzamelen en beheren.

 

Event mede mogelijk gemaakt door onze partners:

  • Departement Cultuur, Jeugd en Media
  • Sparklink
  • Charistar
  • Fundraisers Alliance Belgium
  • Strategies and Leaders
  • HOGENT
  • Koalect
  • Mindwize
  • Growfunding