De angst om te falen houdt heel wat mensen tegen om hun droom te realiseren. Ondernemen is inderdaad durven, je nek uitsteken. En falen hoort daar nu eenmaal bij. Dat betekent niet dat je moet stoppen. Integendeel, de grootste lessen komen net van je fouten. Zelfs de meest succesvolle ondernemers of organisaties hebben de bal wel eens misgeslagen. De weg naar succes verloopt maar zelden in een rechte lijn.

Niettemin kunnen fouten een zware impact hebben op jou en je onderneming. Een faillissement wil je uiteraard vermijden. Op deze avond gaan Cultuurloket, Dyzo en Failing Forward dieper in op de administratieve en juridische gevolgen van een faling. Hoe pak je dat aan? Waar kan je terecht? Wie kan je helpen? In de nieuwe vennootschapswetgeving kan een vzw trouwens ook falen…

Daarna getuigen Jan Hoet jr. en Naomi Schatteman tijdens een Faalfolie hoe ze met de wereld en zichzelf omgingen wanneer het in hun projecten al eens verkeerd liep. Leer uit de fouten van twee succesvolle ondernemers.

Als afsluiter kunnen we napraten over ups en downs tijdens een gezellige borrel.

Programma

  • 19u30: Onthaal
  • 20u: Falen en mislukken: Wat is het juridisch en administratief? Waar kan je hulp krijgen?
  • 20u30: Naomi Schatteman
  • 21u: Jan Hoet jr.
  • 21u30: Ups and downs borrel

 

Naomi Schatteman

Gestart op haar vierde en sindsdien nooit meer gestopt met dansen en performen.
Naomi genoot een klassieke opleiding Ballet en Jazz. Ze maakte op haar twaalfde haar eerste choreografie onder de vleugels van een ex-Ballet-Van-Vlaanderen-ballerina: een pointestuk op housemuziek dat in premiere ging in de Vooruit in Gent. 

Naast haar dansopleidingen volgde Naomi ook heel wat andere opleidingen: fotografie, mode, visagie en kunstwetenschappen. 
Met deze bagage ging ze aan de slag en startte ze in 2011 haar eigen gezelschap onder de noemer ‘Maison Mademoiselle’. Ze was een van de eerste in Gent en snel volgden heel wat soortgelijke agencies. Naomi werkte mee aan nationale en internationale projecten voor tal van productiehuizen, bedrijven, films, videos, media, muziekartiesten, enz.. Ze coachtte meerdere professionele dansers, performers en acteurs. 

Maar als je met haar praat valt het op hoe bescheiden ze is. Ze blijft met beide voeten op de grond. Als choreografe en creative director houdt ze ervan haar grenzen af te tasten en te verleggen. Ze is een toonvoorbeeld van een multipotentialite.
Op dit moment is Naomi vollop bezig met het uitbouwen van een nieuw collectief ‘LOVE PACT COLLECTIVE’ en studeert ze Performance aan het KASK. 

Jan Hoet jr. 

Jan Hoet jr. is opgegroeid in een nest waar kunst vanzelfsprekend was. Thuis werd er nooit veel over kunst gepraat. Maar indirect was kunst altijd aanwezig, al was het maar door de
intense contacten met kunstenaars. 
Al die ontmoetingen deden hem op een andere manier naar kunst en kunstenaars kijken.
Aanvankelijk wilde hij zelf kunstenaar worden. In Knack zei hij daarover ooit: ‘Weet je wat het probleem was? Ik wist zo goed hoe goede kunst eruit moest zien dat ik ze zelf niet kon maken.’

Ondernemer in feestelijkheden
Jan begint een leven aan de rafelkant van de kunst en werpt zich met veel enthousiasme in een reeks originele projecten en artistieke concepten. In 1992 volgt hij zijn vader naar Documenta in Kassel en werkt er een concept uit voor goedkoop logies in grote legertenten. Het idee slaat meteen aan en wordt bij latere edities van de kunstexpo herhaald.
Enkele jaren later is hij baas van het café van het SMAK waar hij ondernemer wordt in feestelijkheden. Hij organiseert babysitavonden op oudejaarsnacht en kookavonden voor artiesten, haalt de Belmondo-fuiven naar het SMAK, dat was nooit eerder gezien in Vlaanderen: een fuif in een museum.

Galeriehouder
Begin jaren 2000 opent Jan een galerie in Wortegem-­Petegem, de Beaulieu Gallery, in een oude abdij. Jan werkt er vooral samen met jonge kunstenaars, generatie-­ en geestesgenoten.
In 2005 trekt hij terug naar zijn geboortestad Gent. Samen met zijn partner Delphine Bekaert begint hij er de Hoet Bekaert Gallery. Na 9 jaar, 68 tentoonstellingen, 34 beurzen en 17 projecten kondigen ze in 2012 het einde van de galerie aan. De kunstwereld draait tegenwoordig nog te weinig om de kunst, zegt hij daarover in De Standaard. 
De keuze om te stoppen als galeriehouder was vooral een keuze voor een herwonnen vrijheid.
Als curator werkt Jan Hoet jr. vervolgens mee aan spraakmakende tentoonstellingen zoals Sint-Jan (Gent), De Zee – salut d’honneur Jan Hoet (Oostende), PASS (Mullem, Huise, Wanegem, Lede).

Cross-­over
Jan kijkt liefst over de grenzen van de kunst pur sang. Rock-­‘n-­roll in de kunst betekent ook het hokjesdenken doorbreken, genres naast elkaar zetten, ruimte creëren voor een cross-over van disciplines. Tien keer organiseert hij in de zomermaanden, samen met ontwerpersduo A.F. Vandervorst in Knokke, Nightshop, een symbiose van kunst, mode en design met een bar.

'Iets'
Die multidisciplinariteit zit ook in zijn nieuwste project/concept ‘Iets’: een ideeënlabo voor producties en projecten, interieurprojecten, pop-upshops. Grootste gemene deler is de link met de beeldende kunsten. ‘Iets’ is een vrijhaven en broedplaats voor nieuwe ideeën waar artistieke gevoeligheid en zakeninstinct tegen elkaar aanschurken.’