De cultuursector werd hard geraakt door de coronacrisis. Eens te meer wordt duidelijk dat een duurzame financieringsmix van levensbelang is voor een culturele organisatie. Een onderdeel van die financieringsmix is fondsenwerving (particulier, corporate, …). De cultuursector zet hier meer en meer op in, maar het ontbreekt vaak nog aan kennis en expertise.

Om hier verandering in te brengen herhalen Fundraisers Alliance Belgium (FAB) en Cultuurloket de Expeditie Cultuurwervers. FAB en Cultuurloket brengen hun expertise en kennis over fondsenwerving en de cultuursector samen in een expeditie van 4 (digitale en fysieke) sessies.

Ga jij mee op pad met andere cultuurwerkers die zich met de financieringsmix binnen hun organisatie bezig houden? We nodigen je uit om samen met gelijkgestemden op ontdekkingstocht te gaan, naar elkaar te luisteren, te leren en te inspireren.

Expeditie Cultuurwervers is een tocht in vier etappes waarbij de reis van groot belang is. We stippelen geen strak traject uit maar gaan ook niet doelloos op pad. Samen zetten we bij het begin van de tocht voorop wat we in elke etappe willen bereiken. Deelnemers bepalen grotendeels zelf de vorm en inhoud van het traject en werken aan een gedeelde ambitie. Het eindpunt is altijd resultaatgericht.

Voor wie?

Je werkt in een (socio-)culturele organisatie en staat in voor de zakelijke kant. Jullie doen reeds aan fondsenwerving of zijn van plan om binnen afzienbare tijd een fondsenwervingsstrategie voor de organisatie op te stellen. Je bent bereid kennis uit te wisselen met een open vizier. Co-creatie is essentieel voor het welslagen van de expeditie.

Doel van de expeditie

Door het persoonlijk traject komen jij en je organisatie er sterker uit. Je verwerft nieuwe kennis, vaardigheden, inzichten en oplossingen voor uitdagingen.

Je werkt — weliswaar samen met de anderen – heel concreet aan wat er op jouw to do-lijst staat op vlak van fondsenwerving voor je organisatie.

Externe actoren met kennis van zaken delen hun expertise als spreker, host, klankbord.

Praktische info

  • Aantal deelnemers: maximum 20 cultuurwervers.
  • Aantal sessies: een traject bestaat uit 4 sessies van 3 uren die digitaal of fysiek plaatsvinden. Eén sessie zal langer duren, we bieden je de kans om je fondsenwervingsplannen te pitchen voor je collega-deelnemers en een jury van experten.
  • Wanneer: 25/1, 17/2, 8/3 en 29/3 telkens van 9 tot 12u
  • Facilitatoren: Marc Mestdagh (community-expert en adviseur FAB) is facilitator van Expeditie Cultuurwervers. Annemie Verlinden (zakelijk consulente Cultuurloket) zal het traject mee begeleiden.

Hoe kan je deelnemen?  

In de expeditie Cultuurwervers is plaats voor maximum 20 deelnemers die professioneel actief zijn in de cultuursector (zakelijke kant van de organisatie) en zich willen verdiepen in fondsenwerving voor hun organisatie. Iedereen kan zich kandidaat stellen door hier online in te schrijven. De expeditie wordt aangeboden door FAB en Cultuurloket. Deelname bedraagt dankzij de ondersteuning van Cultuurloket slechts 350 euro (inc btw), ipv 907,5 euro.

Hybride opleiding

Deze opleiding zal voor een deel online (Zoom) doorgaan en voor een deel fysiek in Brussel (als de maatregelen het toelaten). 

Begin januari vermelden we hier (of via mail voor wie ingeschreven is) alle praktische details.