Deze workshop richt zich op al wie in de nabije toekomst een pitch moet doen voor zijn organisatie of onderneming. Een pitch voor het vinden van financiering bij een overheid, een kredietverlener of een mecenas. Maar ook als je een project binnenkort moet voorstellen in het kader van een mogelijke samenwerking. Het is dus van belang dat deze workshop je zal voorbereiden op een concrete pitch.

De eerste opleidingsdag is plenair. Die gaat door op 24 april van 10u tot 17u.

Tijdens de eerste trainingsdag worden de volgende onderwerpen behandeld:

  • De kenmerken van krachtige zakelijke pitches: waar dienen pitches voor, wat moet er zeker wat zeker niet. Nadenken over je doelpubliek en wat je precies wil overbrengen; je kernboodschappen en unieke verhaalelementen definiëren; het relevante materiaal selecteren en je gedachten logisch ordenen.
  • De pitch structureren: een aantrekkelijke pitch-structuur opbouwen die de kernboodschappen maximaal benadrukt; een verhaallijn ontwikkelen die de aandacht van het publiek trekt en vooral vasthoudt; basisprincipes van krachtige storytelling; zelf je pitch template ontwikkelen.
  • Spreken met overtuiging en impact: de juiste lichaamstaal en de juiste toon vinden; spreekangst overwinnen en - misschien het allerbelangrijkste - plezier beleven aan dat belangrijke communicatiemoment.
  • Slides maken: krachtig, helder en aantrekkelijk beeldmateriaal maken dat je verhaal sterker maakt in plaats van het publiek af te leiden.


De algemene pitchingprincipes worden behandeld en er wordt een methode aangereikt waardoor de deelnemers concreet met hun eigen cases aan de slag kunnen.

Tijdens de tweede trainingsdag werken we in groepjes van 4. Je brengt je eigen pitch. Die pitch wordt gefilmd en je krijgt concrete en persoonlijke feedback op je pitch.
Die tweede trainingsdag vindt plaats op 15 mei of 18 mei. Je kan kiezen welke datum je het beste uitkomt.

Het aantal deelnemers aan deze workshop is beperkt. Het is belangrijk dat je voor deze workshop concreet wil werken aan jouw pitch. Voorzie dus ook wat tijd tussen de eerste sessie en de trainingsdag om aan je pitch te werken.

Coach: Wim Coessens

Wim is Master in de Toegepaste Taalkunde en volgde management- en communicatieopleidingen aan Vlerick Leuven Gent Management School en Antwerp Management School. Wim heeft een ruime ervaring als trainer en coach, en vervulde verschillende managementfuncties in de media en de culturele sector. Hij was jarenlang Algemeen directeur van de krant De Morgen en nadien Nethoofd van Radio 1, Manager Digitale Media bij de VRT en directeur van het Internationaal Filmfestival Vlaanderen - Gent. Hij is momenteel professor Public Speaking aan Antwerp Management School.

Sinds 2009 is hij zelfstandig presentatiecoach, mediatrainer, schrijftrainer en coach in leiderschap, communicatie en onderhandelen. Hij heeft een sterke passie voor taal, media, corporate storytelling en mensen, en meer dan passie voor public speaking... Zijn workshop-aanpak is zeer interactief, evidence-based en praktijkgericht, en afgestemd op een zo intens mogelijke leerervaring.