Of je nu als individu, of als (kleine) organisatie aan de slag gaat in cultuur, je verdienmodel vormt de basis om financieel vorm te kunnen geven aan je cultureel werk en plannen. Een goed cultureel verdienmodel staat niet op zich, maar sluit aan bij de culturele waarde en impact die je wilt creëren en de manier waarop je deze waarden duurzaam tot bij publiek en andere belanghebbenden gaat brengen.

Daarom begint de ontwikkeling van een goed verdienmodel bij het in kaart brengen van je publiek, je stakeholders, je gewenste impact en vooral: de culturele waarde die je wilt creëren.

  • Maar hoe begin je er aan?
  • Wat voor verschil wil je maken en voor wie?
  • Wat is ‘culturele waarde’ en hoe vertaal je die naar een verdienmodel dat past bij jouw cultureel werk?
  • Wat is de plek van een beoogde impact binnen een verdienmodel?
  • Hoe schat je in wat jouw publiek en stakeholders waardevol vinden en wat hun betalingsbereidheid is voor jouw waarden?

Om al deze aspecten in kaart te brengen en cultuurwerkers en –organisaties te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun cultureel verdienmodel, ontwierpen we samen met freelance consulent Ken Veerman een ‘canvas cultureel verdienmodel’.

Dit canvas vertrekt vanuit de waarde en impact die waarde gedreven organisaties willen creëren, aangepast aan de behoeften en taal van de cultuursector.

Het canvas cultureel verdienmodel helpt je bij het scherp krijgen van:

  • welke waarde die je als organisatie/cultuurwerker creëert;
  • hoe, voor en met wie je deze waarde wil realiseren;
  • wie van jouw stakeholders en publiek wat zou betalen en waarvoor.

In dit webinar lichten onze consulenten Justien Vervaeck en Ken Veerman toe hoe je zelf aan de slag kunt met dit canvas om jouw verdienmodel in kaart te brengen, te ontwikkelen en bij te schaven wanneer nodig. We bespreken de verschillende onderdelen en passen deze toe op een aantal praktijkvoorbeelden.

Aan het eind van deze webinar ben je in staat om zelf aan de slag te gaan en jouw cultureel verdienmodel zelf te ontwikkelen.

Over de sprekers

Justien Vervaeck is zakelijk consulent bij Cultuurloket. Ken Veerman werkt als freelance consulent voor Cultuurloket. Hij deelt zijn zakelijke kennis en ervaring met de cultuursector tijdens onze opleidingen en adviesverlening. Naast zijn activiteiten bij Cultuurloket begeleidt hij ook als onafhankelijk consultant cultuurhuizen een publieksgerichte strategie te ontwikkelen.