Cultuurloket wil duurzaam ondernemerschap in de cultuursector stimuleren. Een duurzaam inkomen vertrekt vanuit een eerlijke verloning. Daarom willen we je tijdens onze inspiratieweek van 21 tot 25 november de handvaten en het vertrouwen geven in het bepalen van je prijs. Zo bouw je aan een duurzaam inkomen uit je werk.

Er is een verschil tussen wat je kan vragen en wat je zou moeten vragen voor je werk of prestatie:

  • Wat kan je vragen voor je werk? Lees hieronder enkele getuigenissen uit de praktijk. Journalist Marijn Lems ging in gesprek met vijf cultuurwerkers over hun prijszetting.
  • Voor meer duidelijkheid in wat je zou moeten vragen, ga eens door ons stappenplan, video en webinars. Zij geven je een houvast in het bepalen van je prijszetting.

1. Wat kan je vragen voor je werk?

Interviews: getuigenissen uit de sector

Journalist Marijn Lems ging in gesprek met vijf cultuurwerkers over hun prijszetting. Allemaal praatten ze open en transparant over hun inkomsten, uitgaven en evolutie in hun prijszetting. Geen gemakkelijke opgave, dus enorme dank aan deze vijf mensen om hun ervaringen met ons en de volledige sector te delen.

Lees de interviews hier:

Uit deze interviewreeks haalde onze consulent Justien een aantal reflecties die we met jullie willen delen.

2. Wat zou je moeten vragen voor je werk?

Zowel bij beginnende als bij gevestigde cultuurwerkers leeft er onzekerheid over de prijszetting van hun werk. Cultuurloket heeft de afgelopen jaren heel wat info verzamelt over de theorie en praktijk van prijszetting. Hier vind je een overzicht:

Animatievideo: hoe bepaal je de prijs van je werk of prestatie?

Stappenplan: bepaal je minimum prijs

Om je bij te staan bij het bepalen van je prijs hebben we een stappenplan uitgewerkt. Het stappenplan helpt je op weg om een basis (en eventueel maximum) prijs te bepalen. Daarna kan je met je prijs experimenteren.

Wil je deze theorie toegepast zien in de praktijk? Herbekijk dan ons webinar waarin beeldend kunstenaar Conrad Willems zijn ervaring deelt.

Artikel: prijsstrategieën

Je kan je prijs inzetten als een marketingtool. Hoe kan je via prijszetting een zo hoog mogelijk inkomen verzamelen, en tegelijk zo veel mogelijk inclusie naar je doelgroepen nastreven? Kom meer te weten over de meest relevante strategieën in de cultuursector in dit artikel.

Webinar: de invloed van gedragseconomie op betalingsbereidheid

Ben je benieuwd naar hoe je prijszetting psychologisch kan benaderen? In dit webinar vertelt Gust Blykers welke invloed gedragseconomie heeft op de betalingsbereidheid van mensen en past dit toe op de cultuursector. 

Persoonlijk advies

Ga je na het doornemen van het stappenplan, de verschillende prijszettingsmethodes en prijszettingstrategieën zelf met je prijszetting aan de slag? Cultuurloket ondersteunt je hierin. Je kan steeds een gratis adviesgesprek inplannen om je prijszetting af te toetsen met een van onze consulenten. Ga naar ons contactformulier, selecteer daar 'Prijszetting' als thema en kies zelf een moment waarop je gebeld wilt worden.

0