In elk aspect van ondernemen is het belangrijk om eerst duidelijke doelen te stellen en vervolgens in functie daarvan een plan te ontwikkelen. Dat is voor promotie niet anders.

Wil je dat mensen van je bestaan afweten (awareness)? Wil je werken aan je uitstraling en perceptie (imago)? Of wil je ze aanzetten om iets bij jou te kopen of the bestellen (sales)?  Wie wil je overtuigen waarvan? En wat zijn dan je sterkste argumenten? Uiteraard kan je deze doelstellingen niet volledig los van elkaar zien en lopen ze in werkelijkheid ook over in elkaar. 

In de eerste plaats is het belangrijk om heel duidelijk af te bakenen waar je voor staat. 
 

Weet waar je voor staat

Voor je je product of dienst, jezelf als kunstenaar of je organisatie kan promoten, moet weten waar je voor staat.

Het helpt om dit voor jezelf uit te schrijven in enkele krachtige concrete zinnen.

In die zinnen probeer je een antwoord te geven op volgende vragen. Wat heb je precies te bieden? Waarin verschil je van concurrenten/collega’s? Wat maakt jouw benadering, visie, uitgangspunten, manier van uitvoering, etc uniek?

Voorbeelden

  • Wij zijn een collectief van portretfotografen die zich toeleggen op geënsceneerde portretten.  We bouwen een decor, voorzien rekwisieten en kostuums en zorgen zo voor unieke en niet-navolgbare, individuele of groepsportretten. 
  • We zijn een nomadische sociaal-culturele organisatie zonder vaste locatie.  We doen alleen projecten op de schaal van een straat omdat we geloven dat nabijheid de belangrijkste verbindende factor is.  Iedereen kennen in jouw wijk is niet realistisch - je buren kennen wel. 
  • Als architectenbureau ontwerpen we ruimtes in functie van hoe ze beleefd en geleefd zullen worden en niet in functie van een esthetische profileringsdrang.  Architectuur staat voor ons ten dienste van de mens die er woont of werkt en niet omgekeerd. 
  • We zijn een koor zonder partituren waar iedereen welkom is.  Je hoeft geen noten te kunnen lezen of elke week kunnen repeteren. Als je graag zingt ben je welkom. We leren de nummers ter plekke aan en genieten van samen zingen. 
     

Sommige makers, vormgevers en kunstenaars zijn ook bereid om het artistieke product zélf aan te passen aan de wensen van de klant.  Zoals een orkest verzoeknummers kan spelen,  kan een grafisch vormgever zijn stijl volledig aanpassen aan de specifieke wensen van de klant. De vraag is: ben jij bereid water bij je (artistieke) wijn te doen? 

Tips

  • -Als je het moeilijk vindt om voor jezelf te beschrijven wat je uniek maakt,  bevraag dan je fans en supporters. Hoe zij je beschrijven, kan je helpen om het voor jezelf op papier te zetten.  
  • Wat recensenten, beoordelaars en professionals over je zeggen kan ook nuttig zijn om te gebruiken. 
  • Jezelf omschrijven in enkele gevatte zinnen of woorden lukt vaak niet onmiddellijk.  Schrijven is schrappen.  Durf feedback vragen aan anderen: “Ik zou mezelf op deze manier beschrijven, vind jij dat dat klopt?“
     

Wees trots - durf!

Als jij al niet in jezelf gelooft, hoe zou je potentiële publiek, fans, kopers, klanten, … dat dan moeten doen? Het is niet altijd nodig om als organisatie of als individu jezelf een groot ego aan te meten. Maar te bescheiden zijn, is nooit goed.  

Durf! Durf reclame maken voor wat je maakt of te bieden hebt. Durf de kwaliteiten en de uniciteit daarvan in de verf zetten. Ga niet naast maar middenin de spotlights staan als de gelegenheid zich aandient.  

Jezelf promoten kan je altijd en overal doen: om twee uur ‘s nachts aan de toog met een wildvreemde, in een ochtendlijk gesprek met een toevallige medepassagier op de trein, in de lift, op een receptie, ....    

Durf mensen aanspreken, laat op een subtiele manier vallen waar je mee bezig bent,  straal uit dat je gelooft in jezelf. 
 

Plan - do - check - act

Je kan heel makkelijk veel energie (en geld) verliezen aan niet-efficiënte promotie. Helaas bestaat er géén gouden recept met een garantie op succes. De context wijzigt continu, de markt staat niet stil en de gedachten en gevoelens van degene wie jij wil overtuigen, heb je niet in de hand.  

Het enige wat je dus kan doen, is plannen, uitvoeren, meten en bijsturen. Steeds weer opnieuw. Die manier van werken wordt ook wel eens het PDCA-model of de kwaliteitscirkel van Deming genoemd.   

Image
Plan Do Check Act

Voorbeelden

Nieuwsbrief

Je merkt dat de nieuwsbrieven die je stuurt te weinig geopend worden, laat staan écht gelezen. Je stelt jezelf tot doel om een ‘click through rate’ of doorklikratio te hebben van minstens 20%.

Daarom deel je je mailinglijst op in drie groepen. Je probeert drie verschillende titels uit voor je mail. De eerste groep krijgt een mail met als titel “nieuwsbrief”, de volgende groep leest “nieuw aanbod in de webshop” en de derde groep “kunstenaar geeft per ongeluk geheim prijs in interview”.

Door te meten welke versie het meest succes had kan je bijleren over hoe je sterker kan communiceren om meer impact te hebben met je communicatie.

LinkedIn

Je merkt dat de freelance schrijfopdrachten minder vlot binnenkomen dan het jaar voordien. Je stelt jezelf tot doel om minstens 3 grote opdrachten binnen te halen voor het einde van de maand. Je besluit daarom klanten waar je vroeger al voor werkte te vragen om een review of feedback te plaatsen op je LinkedIN. Tegelijk besteed je een half u per dag aan het gericht connecteren met bedrijven die mogelijke nieuwe opdrachtgevers zouden kunnen zijn. Je monitort het effect hiervan in het aantal views op linkedin en het aantal bezoeken op je website.  Als het aantal daalt, steek je opnieuw een tandje bij in je communicatie. 
 

Hoe bepaal je de prijs van je kunstwerk? Leer er meer over door ons webinar te herbekijken: